Hoe stem je vanuit het buitenland

Ook als je in het buitenland woont kun je voor het Europees Parlement stemmen. Op deze pagina lees je alles over hoe dat werkt.

Wat je van de Unit
Verkiezingen ontvangt

• Briefstembewijs
  • Stembiljet
  • Witte stembiljet envelop
  • Oranje retour envelop
  • Instructiefolder

Wat je zelf moet
voorbereiden

• Kopie van je geldige Nederlandse identiteitsbewijs
  • Postzegels (alleen als je stemt per post)
Registreren voor 25 april Je hebt je voor 25 april geregistreerd als kiezer in het buitenland. Vanaf 14 maart worden de stembescheiden (briefstembewijs, witte stembiljet envelop, oranje retour envelop en instructiefolder) verstuurd.

Heb je je niet op tijd geregistreerd? Doe dat nu alsnog zodat je voor de volgende verkiezingen op tijd bent.
Ontvang je stembiljet Je ontvangt vanaf vijf weken voor de verkiezingen het kandidatenoverzicht en het stembiljet. Ontvang je het stembiljet per e-mail dan print je het uit (enkelzijdig op wit papier).

Woon je op Curaçao, Sint Maarten en Aruba, dan haal je de stempapieren ophalen bij de Nederlandse Vertegenwoordiging. Je krijgt deze niet per e-mail of post. Je ontvangt wel een brief per e-mail of post van de gemeente met meer informatie over waar je de stempapieren op kunt halen.
Kopieer je identiteitsdocument Maak een kopie van je geldige Nederlandse identiteitsdocument en schaf voldoende postzegels aan.
Kies een partij en een kandidaat Stembiljet: Je kleurt op het stembiljet 2 vakjes in: kiest eerst één partij en daarna één kandidaat van die partij. Alleen met deze 2 vakjes ingevuld (partij + kandidaat) is je stem geldig. Welke kleur pen/potlood je gebruikt maakt niet uit, als het maar goed zichtbaar is.
Vul de datum in en zet je handtekening Briefstembewijs: Vul op je briefstembewijs de datum in en zet je handtekening. De handtekening moet hetzelfde zijn als op je identiteitsdocument.

Ben je je briefstembewijs kwijt? Je kunt tot 27 mei een vervangend briefstembewijs aanvragen. Kies dan voor ontvangen per e-mail dan weet je zeker dat je het tijdig ontvangt
Stop alles op de juiste manier in de envelop Stembiljet envelop: Je stopt eerst het stembiljet in de witte stembiljet envelop. De stembiljet envelop stop je vervolgens samen met je briefstembewijs én een kopie van je geldige Nederlandse identiteitsdocument in de oranje envelop. Je kunt ook andere enveloppen gebruiken. Houdt wel dezelfde volgorde aan: eerst stembiljet in een envelop, en deze met de andere documenten in in de retour envelop.
Stem per post of bij een ambassade of consulaat Stemmen per post: De retour envelop frankeer je voldoende en doe je op de post. Dat kan naar het stembureau in Den Haag (klik hier voor het adres): daar moet het uiterlijk 6 juni om 15 uur lokale tijd binnen zijn. Of naar de ambassade of consulaat (klik hier voor de adressen): daar moet het uiterlijk 31 mei om 10 uur binnen zijn (of je kunt het daar afgeven).

Let op: een honoraire consul en honoraire consulaat zijn hiervan uitgesloten.

Als je stemt bij ambassade of consulaat: stop je envelop in de stembus bij jouw lokale Nederlandse vertegenwoordiging.