Volg jouw D66-thema

Schrijf je in voor onze nieuwsbrieven en ontvang de laatste updates op basis van jouw interesses.

Orgaan- en bloeddonatie

Actief donorregistratiesysteem (ADR)

D66 wil het huidige donorregistratiesysteem vervangen door het zogeheten Actief Donorregistratiesysteem (ADR). D66 wil stimuleren dat mensen een eigen beslissing maken. Uit onderzoeken blijkt dat tweederde van de Nederlanders positief staat tegenover orgaandonatie. Toch staat slechts een klein deel van die mensen ook daadwerkelijk als donor geregistreerd. Een wijziging van het systeem spoort deze mensen aan hun keuze vast te leggen. Binnen het ADR-systeem is gekozen voor een zorgvuldige aanschrijfprocedure. Iedere Nederlander van 18 jaar of ouder die nog geen keuze heeft gemaakt, krijgt een brief waarin gevraagd wordt een keuze vast te leggen. Die keuzes bestaan uit ‘ja’, ‘nee’, ‘mijn nabestaanden kiezen’ of ‘een specifiek derde persoon kiest’. Er wordt uitgelegd dat wanneer men niet reageert en dus niet van de keuze gebruik maakt om ‘nee’ te zeggen, er wordt uitgegaan van instemming met orgaandonatie. Indien binnen zes weken na verzending geen reactie is ontvangen, ontvangt de betrokkene een herinnering, waarbij opnieuw de consequenties van niet reageren worden uitgelegd. Weer zes weken later ontvangt de betrokkene een bevestiging van zijn registratie. De geregistreerde kan deze registratie op ieder moment eenvoudig wijzigen. Iedereen blijft dus vrij om te kiezen of hij of zij donor wordt. Maar we vinden wel dat we van mensen mogen vragen hier goed over na te denken en een keuze te maken. Want dat kan mensenlevens redden.

Doneren bij het leven

Levende donatie moet binnen Nederland eenvoudiger worden. Financiële belemmeringen mogen geen rol spelen bij de beslissing orgaandonor bij leven te worden. Daarom moet er sprake zijn van een goede compensatieregeling voor mensen die bij leven een nier of lever donoren.

Bloed- en orgaandonatie

D66 pleit ervoor dat er een einde komt aan de ongelijke behandeling van homo- en biseksuele mannen bij bloed- en orgaandonatie. D66 wil dat op individuele basis wordt beoordeeld of mensen in aanmerking komen voor bloeddonatie. D66  wil niet de groep als geheel beoordelen, maar het individu. De huidige regels sluiten nu bijvoorbeeld  mannen uit die al 30 jaar een monogaam seksleven hebben. Terwijl hetero’s die veel wisselende seksuele contacten hebben niet worden uitgesloten van bloeddonatie.

Laatst gewijzigd op 3 mei 2017

Nu is het moment.