Klimaat, een oververhitte stad

Een huis waarin de tempratuur stijgt naar 35 graden. Ik had het eigenlijk nooit voor mogelijk gehouden dat een huis zo warm kon worden in Nederland. Maar in de zomer van 2020 gebeurde dit toch echt en het erge is dat mijn huis met 35 graden niet eens de warmste was in de stad. Zulke tempraturen zijn voor een land als Nederland niet normaal en er waren dan ook genoeg mensen die bezweken in deze hitte.

In een hittegolf als deze werd het weer eens bijzonder duidelijk dat Rotterdam niet gebouwd is op hitte en het jaar erna was het compleet andersom. Eindeloze regen waar de stad ook niet mee om kon gaan. Rotterdam heeft een grote uitdaging voor de boeg, maar als deze hittegolf iets duidelijk heeft gemaakt is dat we niet kunnen wachten.

D66 zet zich in om ervoor te zorgen dat wij allemaal kunnen blijven wonen in onze stad en niet te maken hebben met overstromingen van de stad.

Hetere zomers en heftigere buien daar kunnen we als stad niks aan doen, maar we kunnen wel twee andere dingen doen. De stad moet gebouwd zijn op deze omstandigheden. Dat betekent dat we meer groen nodig hebben in de stad en dat in alle gebieden van de stad, dat betekent dat we plekken nodig hebben waar we water naar toe kunnen laten stromen zodat kelders en straten niet blank komen te staan. D66 zet zich dan ook in om ervoor te zorgen dat wij allemaal kunnen blijven wonen in onze stad en niet te maken hebben met overstromingen van de stad.

Het andere wat wij kunnen doen is ervoor zorgen dat wij bijdrage aan het verminderen van onze CO2 uitstoot, duurzame energie opwekken in de stad en dat alle bewoners de kans krijgen om hieraan mee te doen. Geen dak in de stad onbenut dat is de doelstelling waar D66 voor staat.

Wij kunnen nog ervoor zorgen dat iedereen kan blijven genieten van Rotterdam, maar daarvoor is nu actie nodig. 16 maart kunnen wij hiervoor het verschil maken, dus stem daarom 16 maart D66.