Kiezers bedankt!

Kiezers bedankt voor het vertrouwen in D66! Allereerst feliciteren wij natuurlijk de grote winnaars van deze verkiezingen: SGP en Rhenens Belang.

We kijken terug op een hele fijne campagne waarin we met alle partijen fair hebben gestreden, dat geeft veel vertrouwen voor de samenwerking de komende 4 jaar. Uiteraard zijn wij ook blij met ons eigen resultaat; nadat we vier jaar geleden zijn gegroeid van 1 naar 2 zetels hebben we deze groei in zetelaantallen dit jaar kunnen vasthouden. Het heeft 2 stemmen gescheeld of we hadden zelfs 3 zetels gehad – een ontzettend mooi resultaat. Dank voor het vertrouwen.

Wij, Caroline, Hugo & Dineke, hebben ons natuurlijk altijd als lijsttrekkerstrio gepresenteerd. Het is jammer dat we, zeer waarschijnlijk, niet met z’n drieen in de Raad zitten de komende 4 jaar. Gelukkig geeft het systeem van fractievolgers ons wel de mogelijkheid om de verantwoordelijkheid als team te dragen.
De 2 stemmen die ons de derde zetel hebben gekost maken wel één ding duidelijk; elke stem telt. Het opkomstpercentage in Rhenen lag rond de 60% – weliswaar hoger dan het landelijk gemiddelde maar lager dan 4 jaar geleden. Het is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van de  Gemeenteraad om de komende 4 jaar aan de inwoners duidelijk te maken waarom het zo belangrijk is om te stemmen, en welke invloed je daarmee hebt. We hopen over 4 jaar op een hogere opkomst!

De komende 4 jaar zitten we met 8 partijen in de Raad; een teken van diversiteit van de inwoners van de gemeente Rhenen. Als D66 denken we dan ook dat het belangrijk is dat ook een college deze diversiteit aan gedachtegoed vertegenwoordigt – uiteraard hopen we daar ook zelf deel van uit te maken.

Caroline Folmer, Hugo van Kooten en Dineke Jansen.

Beeld: Soooph! Photography