D66 gaat voor fors meer groen in Rhenen met de 3-30-300 regel

Je hoort het veel partijen zeggen; we willen meer ‘groen’ – maar wat bedoelen ze daar nou mee? Wij hebben een concreet plan voor meer groen binnen de bebouwde kom. D66 wil de 3-30-300 vuistregel in Rhenen invoeren.

Dat betekent:

3 bomen (het liefste een beetje groot) zichtbaar vanuit elk huis; je wordt vrolijker van een uitzicht met bomen dan van alleen maar beton en asfalt vanuit je keukenraam; meer bomen geeft een boost aan de mentale gezondheid. Bovendien voelen mensen zich veiliger in een straat met veel groen dan in een straat zonder groen.

30 % bladerdek in elke buurt: dit zorgt voor verkoeling en schaduw in de hete zomer. Bovendien helpt het ook om de effecten van de klimaatverandering tegen te gaan; zo kunnen we bijvoorbeeld beter regenwater opvangen tijdens een heftige stortbui.

300m van het dichtsbijzijnde parkje: iedereen moet op maximaal 5 min lopen wonen van een parkje, een bos of bijvoorbeeld de uiterwaarden; een fijne plek waar je elkaar kan ontmoeten, met je kinderen kan spelen, een rondje kan wandelen of gewoon lekker op een bankje kan zitten.
Wanneer we in Rhenen buurten of straten gaan herinrichten of nieuw gaan bouwen, dan zorgen we er wat D66 betreft voortaan voor dat we de 3-30-300 regel gaan meenemen in al onze plannen. Zo zorgen we voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving.

Beeld: Willy Hoorn