Vragen over gevolgen vertraging windpark boven de Waddeneilanden

Onlangs maakte de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat in een brief bekend dat de oplevering van het windpark ‘Ten noorden van de Waddeneilanden’ vertraging oploopt. Dit omdat de aansluitingsroute van de stroomkabel tussen het windpark en de Eemshaven opnieuw wordt onderzocht. Alhoewel D66 het belangrijk vindt dat er zoveel mogelijk duidelijkheid is over de effecten van de stroomkabel op de Waddennatuur, heeft onze fractie wel zorgen over de gevolgen van de vertraging. Daarom stelden we hierover schriftelijke vragen (pdf) aan het College van Gedeputeerde Staten.

Waddenzee - Beeld: Provincie Groningen

Ambities groene waterstofeconomie

Groningen heeft grote ambities als het gaat om de omschakeling naar een groene waterstofeconomie. Dat is ook noodzakelijk om de gevolgen van de beëindiging van de gaswinning op te vangen. ‘’D66 steunt deze ambitie en wil snel stappen zetten. We willen daarom weten of de vertraging nog te voorkomen is, en zo nee, wat de gevolgen van de vertraging zijn voor de vergroening van de industrie en chemie in de Eemshaven, Delfzijl en de rest van Noord-Nederland,’’ aldus Statenlid Jurgen Elshof. Ook hebben we gevraagd of de komende tijd hard zal worden blijven gewerkt om verdere vertraging te voorkomen.

Goede compensatieregeling

In het nieuwe aanvullende onderzoek dat het ministerie gaat uitvoeren wordt gekeken of de natuurschade van alternatieve routes beperkter is ten opzichte van de westelijke route onder Schiermonnikoog door. Toch blijft ook deze route op tafel liggen. Jurgen daarover: ‘’Wij vinden het mede daarom belangrijk dat de regio in de tussentijd blijft inzetten op een goede compensatieregeling. In dat kader willen we ook graag weten wanneer en op welke wijze wij als Provinciale Staten in het nieuwe proces betrokken worden.’’ De beantwoording van onze vragen wordt binnen enkele weken verwacht.

Beantwoording

Op 18 januari 2022 ontvingen we de antwoorden op de schriftelijke vragen. Deze zijn hier (pdf) te lezen.