Blijf op de hoogte!

donderdag 19 april 2018

Opinie Kees Verhoeven over Facebook

Facebook heeft een verdorven verdienmodel. Hoe sluwer Zuckerberg mensen op internet volgt, hoe meer geld hij verdient. Want hoe gerichter de advertenties, hoe meer mensen erop klikken, en hoe meer adverteerders willen betalen. Lees hier het opiniestuk van Tweede Kamerlid Kees Verhoeven dat vandaag in Het Financieele Dagblad staat.

Facebook heeft een verdorven verdienmodel. Hoe sluwer Zuckerberg mensen op internet volgt, hoe meer geld hij verdient. Want hoe gerichter de advertenties, hoe meer mensen erop klikken, en hoe meer adverteerders willen betalen. Facebook is niet de enige, hetzelfde geldt voor Google, Twitter en al die andere bedrijven die ons overal op internet volgen.

Dit verdienmodel heeft geleid tot de perverse prikkel om alles over ons te willen weten. Niet alleen onze naam, ons adres en of we op zoek zijn naar nieuwe schoenen. Nee, deze bedrijven willen ook onze geaardheid, politieke voorkeur, huidskleur en loon weten. Ze willen het weten als we googlen op zwangerschap of depressies, waar we elk moment van de dag zijn en wie onze familie is. Deze bedrijven weten vaak meer over ons dan onze eigen vrienden, zodat ze ons de best passende advertenties kunnen voorschotelen. Dit gebeurt onder het mom van gebruikersgemak, maar niemand heeft hierom gevraagd. En belangrijker: achtervolging tot in de privésfeer is onwenselijk.

Die persoonlijke informatie kan lekken en in handen vallen van kwaadwillenden, zoals gebeurde bij Cambridge Analytica. Van de 87 miljoen slachtoffers heeft bijna niemand toestemming gegeven voor het delen van hun data. De persoonsgegevens en het surfgedrag kan misbruikt worden voor het verspreiden van desinformatie en nepnieuws. Denk maar aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016.

Maar hoe zorgen we er dan voor dat het huidige verdienmodel van Facebook, en al die andere dataslurpers, verandert? Ik geloof niet in stoppen, maar in verbeteren. De Europese Unie neemt in mei een belangrijke eerste stap met de nieuwe Europese Privacywet. Mensen krijgen het recht hun gegevens in te zien, te wijzigen, te verwijderen en mee te nemen naar een ander bedrijf. Ook krijgt de Autoriteit Persoonsgegevens dan een afschrikwekkende boetebevoegdheid voor bedrijven die de wet overtreden. Een goede start, maar er is meer nodig.

Het goede nieuws is dat deze discussie nu in Europa gevoerd wordt in het kader van de E-privacy Verordening, een aanvulling op de nieuwe Europese privacywet. Zo kunnen we op korte termijn zorgen dat mensen niet al hun data hoeven af te staan om online te surfen. Omdat niet alle lidstaten hiervoor zijn, moet het kabinet dit standpunt in Brussel bevechten. En iedere politicus die nu verontwaardigd is over Facebook moet zich hierover de komende maanden laten horen. Zo kunnen we ons grondrecht op privacy, en daarmee onze vrijheid, terugwinnen van machtige dataslurpers. In plaats van Facebook stampvoetend te verlaten, moeten we een vuist maken zodat Facebook naar ons luistert.

Ondernemen & innoveren

Nederlanders ondernemen, innoveren en handelen. Zij trekken met vertrouwen de wereld in. Ondernemende Nederlanders staan te trappelen. Hun kansen liggen voor het grijpen: in handel met opkomende economieën, in schoner en slimmer produceren, in dienstverlening, in gezondheidszorg en in innovatie.