De groeiende stad:
Wonen, ruimte en
mobiliteit

Nijmegen groeit en dat is iets om trots op te zijn. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en hun leven opbouwen. Die groei vraagt om lef en visie. Wij geloven dat het wél kan: bouwen aan een stad die groter wordt, zonder haar karakter te verliezen.

Dat vraagt om slimme keuzes. We bouwen duizenden woningen binnen de bestaande stadsgrenzen, en zorgen ervoor dat er ruimte blijft voor groen, ontmoeting en ontspanning. Nieuwe wijken verbinden we goed met de rest van de stad, met veilig fietsverkeer, goed openbaar vervoer en leefbare straten.

Zo maken we samen een stad die in 2030 niet alleen is gegroeid, maar ook groener, gezonder en beter verbonden is. Een stad waar we samen trots op kunnen zijn.

We moeten bouwen, en wel nu. In Nijmegen is het tekort aan woningen groot en te vaak sluiten de bestaande huizen niet aan bij wat mensen nodig hebben. Jongeren die op zichzelf willen wonen, starters die blijven hangen in een studentenhuis, ouderen die kleiner willen wonen: ze lopen allemaal tegen dezelfde muur op.

D66 kiest voor een stad waar wonen weer werkt voor mensen. De ambitie van D66 is helder: 12.000 nieuwe woningen tot en met 2030. Dat vraagt om bouwen, slimmer omgaan met de bestaande woningvoorraad en het actief stimuleren van nieuwe woonvormen, zoals woningdelen en woningsplitsen.

We willen levendige en gezonde buurten waar mensen van verschillende leeftijden en inkomens naast elkaar wonen en elkaar ontmoeten.

  • In iedere wijk streven we naar een goede mix van verschillende soorten woningen: 30-40-30 (sociale huur/goedkope koop, middeldure huur/koop, hogere segment), gebaseerd op de actuele woonbehoefte.
  • We mengen functies en doelgroepen: wonen en werken dichter bij elkaar, zodat buurten levendig blijven en mensen elkaar in het dagelijks leven ontmoeten.
  • Voorzieningen laten meegroeien: onderwijs, kinderopvang, zorg, buurthuizen, supermarkten, horeca, speelplekken, groen, sport en cultuur dichtbij.
  • Samen met kennisinstellingen en bedrijven zorgen voor betaalbare en aantrekkelijke woningen voor internationaal talent, onderwijs en zorgprofessionals, ook op en rond campussen.

Nijmegen kent een lange traditie van actief grondbeleid en eigen gebiedsontwikkeling. Daardoor kunnen we zelf sturen op betaalbaarheid, kwaliteit en tempo. Dit willen we behouden en versterken.

  • In iedere wijk streven we naar een goede mix van verschillende soorten woningen: 30-40-30 (sociale huur/goedkope koop, middeldure huur/koop, hogere segment), gebaseerd op de actuele woonbehoefte.
  • We mengen functies en doelgroepen: wonen en werken dichter bij elkaar, zodat buurten levendig blijven en mensen elkaar in het dagelijks leven ontmoeten.
  • Voorzieningen laten meegroeien: onderwijs, kinderopvang, zorg, buurthuizen, supermarkten, horeca, speelplekken, groen, sport en cultuur dichtbij.
  • Samen met kennisinstellingen en bedrijven zorgen voor betaalbare en aantrekkelijke woningen voor internationaal talent, onderwijs en zorgprofessionals, ook op en rond campussen.

Nijmegen is een stad van en voor studenten, maar het tekort aan kamers is groot. Er moeten snel heel veel studentenkamers bij!

  • We bouwen 2.500 extra studentenkamers.
  • We kiezen voor meer onzelfstandige studentenwoningen in plaats van studio’s. Studenten moeten betaalbaar kunnen wonen én samenleven met
    anderen.
  • We zorgen voor meer gemeenschappelijke voorzieningen in studentencomplexen om eenzaamheid tegen te gaan.
  • We versoepelen de regels voor opkoopbescherming en verkamering en bieden ruimte aan nieuwe vormen zoals Hospi Housing.
  • Samen met Radboud Universiteit en de HAN realiseren we nieuwbouw rond de campus, met plek voor studenten én jonge zorg- en onderwijswerkers.

Zorg voor voldoende doorstroomwoningen en durf daarbij onconventionele oplossingen te kiezen. Zo krijgt iedere inwoner sneller het huis dat past bij zijn of haar situatie.

  • We pakken scheefwonen aan door inkomensafhankelijke huurverhogingen en een vermogenstoets toe te passen.
  • We maken samenwonen aantrekkelijker door mensen niet direct te korten op hun bijstandsuitkering.
  • We stimuleren intergenerationele woonvormen en woongemeenschappen: plekken waar jong en oud samenleven, zorg delen en voor elkaar klaarstaan.
  • Het groeiende aantal (alleenstaande) ouderen in ongelijkvloerse grote woningen actief begeleiden naar passende huisvesting in hun eigen buurt. Bij nieuwbouw reserveren we standaard ruimte voor levensloopbestendige woningen, zodat doorstroming van senioren echt mogelijk wordt.

Nijmegen groeit en de ruimte in de stad is schaars. Om nieuwe woningen, werklocaties en voorzieningen te realiseren, moet de stad de hoogte in. Binnen de bestaande stadsgrenzen wordt verdichting de norm: meer woonruimte voor alle inkomensklassen en huishoudens, op plekken waar mensen graag willen wonen. Dat betekent slimme keuzes maken over waar hoger bouwen past, en hoe dit hand in hand gaat met bereikbaarheid, gezondheid en klimaatbestendigheid.

  • Bij (her)ontwikkelingen standaard vijf tot zes verdiepingen terugbouwen. Zo kunnen meer mensen wonen op hetzelfde oppervlak, zonder disproportioneel hoog te bouwen op plekken waar dat niet passend is.
  • Hoogbouw hoort op strategische locaties, zoals het stationsgebied Nijmegen Centraal, het Waalfront, de Winkelsteeg en rond de stations Goffert en Lent.

Nijmegen kent een lange traditie van actief grondbeleid en eigen gebiedsontwikkeling. Daardoor kunnen we zelf sturen op betaalbaarheid, kwaliteit en tempo. Dit willen we behouden en versterken.

  • We bouwen de Winkelsteeg uit tot een aantrekkelijk nieuw stadsdeel met woningen, werkplekken, onderwijs, zorg, sport en broedplaatsen voor culturele en duurzame ondernemers.
  • We blijven investeren in Dukenburg, in het bijzonder in het winkelcentrum en het bijbehorende station met OV-voorzieningen. Een nieuwe wandelbrug over het kanaal verbindt Dukenburg rechtstreeks met de Winkelsteeg. Daarmee ontstaat een fysieke én symbolische verbinding tussen bestaand en nieuw.
  • We zien kansen voor het bouwen van extra woningen bij winkelcentra Malvert, Meijhorst, Leuvensbroek en de Woonboulevard aan de Wijchenseweg.

Een groeiende stad vraagt om slimme mobiliteit. Om Nijmegen leefbaar en bereikbaar te houden, zetten we in op schone, veilige en slimme verplaatsing: meer lopen, fietsen en OV, minder ruimte voor de auto waar dat kan.

  • Steeds meer straten in de binnenstad worden autoluw of voetgangersgebied. Bewoners parkeren in garages; laden en lossen blijft mogelijk.
  • P+R locaties in Nijmegen-Noord, -West (Lindenholt) en -Zuid zorgen dat bezoekers makkelijk de stad in kunnen. Deze hubs verbindingen we met de binnenstad, Heijendaal, de Winkelsteeg en Dukenburg.
  • De doorstroming op de S100 verbeteren, door meer ongelijkvloerse kruisingen. Zo wordt het verkeer ook veiliger en sneller.
  • Het aantal gevaarlijke fietsoversteken terugbrengen, met prioriteit voor routes naar scholen en drukke kruispunten.
  • We zorgen voor meer laadpalen en slim ingerichte laadpleinen voor bewoners en bezoekers, zodat elektrisch rijden echt een volwaardig alternatief wordt.

  • We breiden de hoogwaardige openbaarvervoerlijnen (HOV) uit: bussen die elke 10 minuten of vaker rijden, over vrijliggende busbanen en met haltes op drukke plekken.
  • De HOV-lijnen worden direct gekoppeld aan nieuwe woningbouwlocatieszodat nieuwe wijken vanaf dag één goed bereikbaar zijn.
  • Met een gemeentelijk mobiliteitsbedrijf willen we grip krijgen op deelfietsen, -scooters en -auto’s. Zo kunnen we een betaalbaar en duurzaam totaalpakket van vervoer aanbieden, dat naadloos aansluit op het OV.

  • Meer intercity’s naar Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Breda; daarvoor de spoorbrug bij Ravenstein verdubbelen.
  • Er komt een volwaardige nachttreinverbinding tussen Nijmegen, de Randstad en Brabant.
  • Directe intercityverbinding via de Maaslijn naar Maastricht, optimaal gebruikmakend van de nieuwe spoorlijn.
  • We zetten in op Arnhem als sleutelstation in het Europese hogesnelheidsnetwerk (HSL-Oost), waarmee Nijmegen beter aansluit op de rest van Europa.
  • Ook over de grens willen we sneller reizen: we onderzoeken snelle busverbindingen (HOV) richting Kranenburg, Kleve en Emmerich, zodat inwoners, studenten en werknemers zich makkelijker kunnen verplaatsen binnen de Euregio Rijn-Waal.

De binnenstad is het hart van Nijmegen. Een plek vol leven, ontmoeting en bedrijvigheid. Van de Stevenskerk tot de Hezelstraat, op levendige terrassen en in groene parken: dit is de plek waar Nijmegen samenkomt. Maar met de groei van de stad komt ook drukte. Het wordt warmer, voller en het is soms minder schoon en veilig. Het stationsgebied en de van Schevichavenstraat zijn bovendien niet het visitekaartje dat het zou moeten zijn. D66 wil een binnenstad die klopt: waar ondernemers kunnen groeien, cultuur kan zich welkom èn veilig voelen.

Een groene binnenstad waar de auto te gast is, vraagt om structurele keuzes.

  • Straatparkeren binnen de singels verplaatsen we naar parkeergarages en transferia. Zo ontstaat ruimte voor bomen, terrassen en verkoelende plekken.
  • Doorgaand verkeer weren, via instekers naar parkeergarages of kentekenzones, zodat alleen bewoners en ondernemers toegang hebben. Zo stoppen we het ‘rondjes scheuren’ en maken we de binnenstad veiliger en rustiger voor iedereen.
  • De bezetting van parkeergarages blijven monitoren zodat er tijdig kan worden ingegrepen. We breiden het aantal inpandige fietsenstallingen uit.
  • De vrijgekomen ruimte richten we opnieuw in: met meer groen op Busplein 44 en – een langgekoesterde wens van D66 – het vergroenen van de westelijke Waalkade. Zo bestrijden we hittestress en wateroverlast en maken we de stad aantrekkelijker.

Een schone, veilige en uitnodigende binnenstad begint met aandacht voor detail.

  • Het bijplaatsen van afval en vervuiling pakken we aan met grotere prullenbakken, ringen voor blikjes en extra schoonmaakcapaciteit, in samenwerking met ondernemers. Die weten het beste waar welke inzet nodig is.
  • Bij onveilige plekken wordt ingegrepen, zoals eerder succesvol is gedaan op het Joris Ivensplein, mede dankzij een D66-voorstel. Die aanpak rollen we verder uit in wijken waar de leefbaarheid (tijdelijk) onder druk staat.
  • Blijven investeren in het Huis van de Binnenstad en ondersteunen van ondernemers die bijdragen aan een levendig en aantrekkelijk centrum.

Op de locatie van Holland Casino en de Lindenberg ziet D66 kansen voor een nieuw stedelijk icoon. Hier komen de nieuwe Lindenberg, woningen, kantoren en horeca samen in een complex met een publiek toegankelijk dakterras waar je uitkijkt over de Waal en de skyline van Nijmegen. Een plek die cultuur, wonen en genieten op hoogte verbindt en een nieuwe reden geeft om de binnenstad te bezoeken.

Het station is het eerste wat bezoekers van Nijmegen zien, maar doet de stad geen recht. De westelijke entree is een stap vooruit, maar we willen meer. D66 wil fors investeren in de vernieuwing van het stationsgebied, mits dat ook beter openbaar vervoer en extra woningen en kantoren oplevert. Zo groeit het station uit tot een echte stadsentree: een plek waar je prettig reist, werkt en verblijft.


De Oranjesingel en St. Canisiussingel zijn nu drukke verkeersaders die Nijmegen- Oost en het centrum van elkaar scheiden. D66 wil onderzoeken of deze singels deels ondertunneld kunnen worden. Zo ontstaat ruimte voor een groen singelpark dat de historische grandeur van de singel terugbrengt, de stadsdelen beter met elkaar verbindt en het openbaar vervoer scheidt van het autoverkeer voor een vlottere doorstroming.