Vrij van zorgen over zorg

en vrije samenleving begint bij een goede gezondheid. Als je niet gezond bent, dan word je zoveel mogelijk geholpen, zodat ook jij zoveel mogelijk vrij kunt zijn. Beeld: iStock

Een vrije samenleving begint bij een goede gezondheid. Wij stellen onszelf ten doel dat iedereen in Nijmegen fysiek én mentaal sterk genoeg is om te leven zoals diegene wil leven. Zo nodig met wat hulp.

Dat begint bij een goede start. 15 procent van Nijmegse jongeren krijgt jeugdhulp. Dat is echt héél erg veel. Wij vinden dat niet normaal. Jongeren zijn vaak meer gebaat bij informele hulp dan bij formele zorg via de gemeente. We moeten beter naar elkaar gaan omkijken.

Bij bijna 5.000 jongeren is er sprake van ‘complexe problematiek’. Hier zetten we vol in op een doorbraakaanpak: intensieve gezinsbegeleiding op maat. Voor de 500 jongeren die niet meer thuis kunnen worden zorgen we voor een stabiel thuis. Zo werken we voor een goede start voor iedereen.

Gezondheid is meer dan alleen ‘niet ziek zijn’. Met gezone voeding, meer watertappunten, meer sport en beweegroutes en een scherp preventiebeleid voor alcohol, roken en andere drugs bieden alle kansen op een gezond leven. Voorkomen dat mensen ziek worden is ten slotte het beste medicijn voor een vrije samenleving.

Hebben mensen toch hulp nodig, dan moet dat gemakkelijk en op maat beschikbaar zijn. Ons uitgangspunt is daarbij: zo kort als mogelijk, zo lang als nodig. Om mensen zoveel mogelijk zelf de controle te geven over hun zorg bereiden we het persoonsgebonden budget (pgb) uit. Mensen kunnen immers prima zelf bepalen waar ze behoefte aan hebben. Raken mensen toch verstrikt in het systeem, dan moeten ze een beroep kunnen doen op een lokale ombudsman.

Samen met inwoners, ondernemers en leden hebben we nagedacht en gesproken over onze ideeën voor de toekomst. In het verkiezingsprogramma lees je deze plannen waarmee we de komende jaren aan de slag willen gaan.

Je bent pas vrij als iedereen dat is. D66 gelooft in gelijke kansen voor iedereen en hulp voor wie het nodig heeft.