Reactie Rob Jetten op de Troonrede

Vandaag, op de derde dinsdag van september, sprak de koning de Troonrede uit. Rob Jetten reageerde na afloop op de plannen van het nieuwe kabinet. Lees hier zijn reactie.

“In deze Troonrede sprak de koning vooral over de problemen in ons land, maar de oplossingen van dit kabinet om ons land verder te brengen blijven uit.

Dit kabinet kiest voor de korte termijn en legt de rekening bij toekomstige generaties. Het Nederland dat we door willen geven aan onze kinderen komt onder druk te staan door de maatregelen die dit kabinet neemt. Zo gaat het kabinet de grootste onderwijsbezuiniging van deze eeuw doorvoeren, wordt het klimaatfonds teruggesnoeid en blijven daadkrachtige keuzes om de zorg te verbeteren uit.

D66 zal deze Algemene Politieke Beschouwingen laten zien dat er alternatief is. In onze plannen voor Nederland draaien we de onderwijsbezuiniging terug en investeren we in een gelijke kansen voor ieder kind. Ons onderwijs en onderzoek zijn de bron voor vooruitgang, het is ronduit onverantwoord en kortzichtig om daar nu in te snijden.

Ook gaat wat D66 betreft de btw-verhoging op cultuur, boeken en sport van tafel. Juist langs de lijn van een voetbalwedstrijd, in het theater of door een boek leren we elkaar kennen en over grenzen heen te kijken. Verder vinden wij dat werken meer moet lonen en daarom zullen wij een lastenverlichting voor hardwerkende Nederlanders voorstellen.

De komende periode kunnen goede plannen, zoals de bouw van meer woningen of het doorzetten van de schoolmaaltijden, rekenen op onze steun. Slechte plannen bestrijden wij. D66 gaat oppositie voeren voor Nederland. Voor beter onderwijs, voor een beter klimaat, voor betere zorg. Omdat wij geloven dat er een alternatief is, een redelijk alternatief.”