Praat mee over open wetenschap

De coronacrisis laat zien hoe belangrijk het vrij delen van kennis is. Nog nooit heeft de wereld voor een ziekte zo snel kennis over de wijze van verspreiding, effectieve behandeling en effecten van bestaande medicatie ontwikkeld. Wij willen open wetenschap de nieuwe standaard maken. Hóe we dat moeten doen: daarover gaan we graag in gesprek. We nodigen iedereen uit om met ons mee te denken.

In dit discussiestuk doen we een voorzet om een sprong voorwaarts in de richting van open wetenschap te maken. Wereldwijd en in Nederland gebeurt er al van alles. Er is wel nog een lange weg te gaan.

In het discussiestuk doen we zes voorstellen. Daarbij nodigen we iedereen uit om met ons mee te denken. Op donderdag 8 oktober van 12:30 tot 13:30 gaat Tweede Kamerlid Jan Paternotte online in gesprek. Onderzoekers, ondersteuners en ook kennisgebruikers, iedereen is welkom. Je kunt je aanmelden via [email protected].

Mocht je niet kunnen deelnemen, dan kun je ook via datzelfde e-mail adres een reactie op het discussiestuk sturen. De feedback gebruiken we voor de definitieve versie van het discussiestuk. Dat dienen we als initiatiefnota in de Tweede Kamer in.