Burgerforum over straffen

D66 wil dat willekeurig gelote burgers in een burgerforum na gaan denken over straffen. Met informatie van experts moet deze groep zich gaan buigen over concrete casussen binnen het strafrecht. Men moet op zoek naar antwoorden op vragen als ‘wat willen we als samenleving bereiken met het straffen van mensen?’ en ‘welke soort straffen horen daar dan bij?’ Het kabinet moet reageren op de aanbevelingen van het forum en ook de Kamer moet erover in debat.

D66-Kamerlid Joost Sneller: ‘De straffen die door Nederlandse rechters worden opgelegd zijn al sinds jaar en dag een groot punt van discussie. Veel mensen hebben een stevige mening, maar uit onderzoek blijkt ook dat die mening verandert wanneer mensen meer informatie over een zaak krijgen. Daarom is het belangrijk om hier een brede maatschappelijke discussie over te voeren. Wat is het doel van een straf? Welk type straffen passen bij dat doel? Een burgerforum met een diverse groep mensen kan ons helpen met het vinden van antwoorden op vragen als deze.’

Discussie verder brengen

In Nederland kennen we traditioneel gezien verschillende strafdoelen. Denk bijvoorbeeld aan vergelding, preventie en het herstellen van de verhoudingen met het slachtoffer en de samenleving. Maar welke hiervan is het belangrijkste? Of zijn ze even belangrijk? ‘We moeten ons afvragen wat we willen bereiken wanneer we mensen straffen. En als we dat weten: welke straffen horen daarbij? Het is belangrijk dat we hier als samenleving iets van vinden. Met een burgerforum kunnen we de discussie over straffen verder brengen’, aldus het Kamerlid van D66.

D66-Kamerlid Joost Sneller doet het voorstel voor een burgerforum tijdens het commissiedebat over strafrechtelijke onderwerpen op 23 februari.