D66 dient wet afschaffen verplichte bedenktijd abortus in

D66-Kamerlid Pia Dijkstra dient vandaag een wet in die de wettelijk verplichte bedenktijd voor abortus afschaft.

23.02.2021

Dijkstra: ‘De wettelijk verplichte bedenktijd van vijf dagen is onnodig betuttelend voor vrouwen. Uit onderzoek blijkt dat verreweg de meeste ongewenst zwangere vrouwen heel goed hebben nagedacht of zij een abortus willen. Als zij die keuze hebben gemaakt is het onnodig dat zij verplicht nog eens vijf dagen extra bedenktijd krijgen. Daarbij zijn Nederlandse artsen die zich bezig houden met abortus uitstekend opgeleid om in gesprek met de vrouw de mogelijkheden goed door te spreken. Op basis van deze gesprekken kunnen de vrouw en de arts samen besluiten dat enkele dagen bedenktijd toch wenselijk is. Het gaat erom dat een vrouw een weloverwogen en zorgvuldig besluit kan nemen en hierbij waar mogelijk geholpen wordt.’

Abortus is en blijft de keuze van vrouwen zelf.

Pia Dijkstra, Tweede Kamerlid voor D66

Dijkstra ziet de initiatiefwet als een stap in de goede richting voor meer vrouwenrechten. Dijkstra: ‘Abortus is en blijft de keuze van vrouwen zelf. De afgelopen jaren hebben we gemerkt dat het anti-abortusgeluid steeds feller wordt. D66 vindt dat een zorgelijke ontwikkeling. Wij willen niet tornen aan het recht van vrouwen om over haar eigen lichaam te beslissen. Sterker nog, we willen dit recht uitbreiden. De wettelijk verplichte bedenktijd is een overblijfsel uit de tijd dat abortus werd gelegaliseerd. Voor D66 en andere partijen is het duidelijk dat vrouwen heel goed zelf in staat zijn om te kiezen zonder wettelijk verplichte bedenktijd. De wet moet daarom nodig worden aangepast. We wachten daarom de formatie niet af en dienen het wetsvoorstel nu in. Dan kan een nieuwe Kamer erover debatteren en erover stemmen.‘