D66: Kijk lokaal wat je kan doen om Oekraïne te helpen

Samen met SGP-ChristenUnie, Natuurlijk Nieuwkoop en Samen Beter Nieuwkoop dient D66 Nieuwkoop schriftelijke vragen in die betrekking hebben over de situatie in Oekraïne.

Opvang van Oekraïners

Uit Oekraïne vluchten momenteel tientallenduizenden Europeanen. Deze mensen verlaten hun huis, werk en thuisland. D66 vindt het belangrijk dat, wanneer nodig, Nieuwkoop zijn steentje gaat bijdragen in het opvangen van deze Europeanen. Daarom stellen zij de vraag of het college kan beginnen met inventariseren waar mogelijk (tijdelijk) Oekraïense vluchtelingen kunnen worden opgevangen.

Het college wordt ook gevraagd of er zicht is op potentieel Oekraïense ingezetenen die momenteel in de gemeente wonen of verblijven.

Russisch gas

Uit gegevens van Follow the Money blijkt dat de gemeente Nieuwkoop samenwerkt met Gazprom. Gazprom is een Russische gasleverancier die voor een overgroot gedeelte in handen is van de Russische overheid. D66 Nieuwkoop maakt zich zorgen over het mogelijk plots wegvallen van het gas van de Russische leverancier. Daarom is de partij benieuwd wat de gevolgen zouden zijn wanneer de leverancier plots wegvalt, bijvoorbeeld door de Europese sancties.

Steun aan Oekraïne

Ook vraagt D66, samen met de andere politieke partijen, of het college met een teken van solidariteit kan komen naar Oekraïne. Als voorbeeld geven de partijen dat in andere gemeenten een Oekraïense vlag wordt gehesen of gebouwen worden verlicht. In Alphen aan den Rijn werd afgelopen week bijvoorbeeld de toren in blauw en geel licht verlicht.

De verschillende politieke partijen wachten momenteel op beantwoording van het college. Ze hebben tijdens het indienen van de vragen aangegeven dat er ‘vanwege de situatie haast bij geboden is’.

• Zoals was te lezen in De Omroeper en De Nieuwkoper.