Da Vinci College: toekomstgericht met enorm betrokken leerlingen

Het Da Vinci College aan de Kagerstraat werd een half jaar geleden beloond met de Duurzaamheidsprijs 2017 voor hun zonnepanelenproject. Samen met D66 Zuid-Holland bezocht raadslid Francien Zeggelt daarom de middelbare school, waar D66 een uitgebreide rondleiding kreeg van rector Annick Dezitter.

Da Vinci inspireerde ons met hun verhaal over toekomstgericht onderwijs met oog voor duurzaamheid en enorme leerling betrokkenheid. Tijdens de rondleiding door de kunstige school stonden enthousiaste groepjes leerlingen op ons te wachten. Vierde klassers van het technasium – een traject op HAVO en VWO gericht op technisch onderwijs – vertelden vol vuur hoe zij een eigen boot met zonnepanelen hebben gebouwd voor de Young Solar Challenge. Naast de races op verschillende plaatsen in Nederland knutselen en verbouwen zij de boot net zo vaak totdat deze perfect is, dit alles (natuurlijk!) met het voornaamste doel om de vijfde klas te verslaan.

Vervolgens brengen we een bezoek aan Technolab Leiden, dat onder meer in de kelder van Da Vinci zit en waarmee de school een intensieve samenwerking heeft. Technolab wil jongeren enthousiast maken voor natuur en techniek door ze zelf dingen te laten ontdekken en leerlingen, leerkrachten en bedrijven met elkaar te verbinden.

Een ander groepje leerlingen vertelt daarna vol trots hoe zij als onderdeel van het technasium duurzame gerechten in elkaar hebben gezet: de brandnetelsoep, het vijf spices pompoenbroodje en de lasagne met pompoen en ricotta worden als ‘Da Vinci menu’ verkocht in de Hortus Botanicus van Leiden. Ook showen leerlingen ons een maquette van een huis met een systeem om water efficiënter te gebruiken; de wc kan ook prima doorgespoeld worden met ons douchewater, voordat het terug naar het riool spoelt.

Tot slot mag ons gezelschap het dak van het Da Vinci College op om met eigen ogen de prijswinnende 654 zonnepanelen te aanschouwen. Vol bevlogenheid vertelt de rector hoe leerlingen van het Da Vinci College deze stap mogelijk hebben gemaakt: de leerlingen hebben zelf alles onderzocht, van berekeningen voor de energiebesparing tot de business case. Een aantal leerlingen laat zien wat ‘hun’ zonnepaneel is. Alle leerlingen mochten een zonnepaneel installeren, met op de achterkant een sticker met hun eigen naam. Deze aanpak is tekenend voor hoe Da Vinci heel hun onderwijs vormgeeft: voor leerlingen, door leerlingen.