Kom Oekraïense studenten tegemoet!

Oekraïense vluchtelingen die willen studeren in Nederland, moeten vanaf september minimaal €10.000 collegegeld betalen aan een onderwijsinstelling (MBO/HBO/WO). Een scherpe tegenstelling met de realiteit tot en met juli 2023, waarin deze studenten als uitzondering een gunstig wettelijk tarief van ongeveer €2200 genoten. Hoewel onderwijsinstellingen zelf gaan over de hoogte van het bedrag, kan de lokale politiek wel een cruciale rol spelen in het verzachten van de financiële last voor Oekraïense studenten. Dat is dan ook de oproep die D66 Katwijk doet richting het college.

Rechtvaardig systeem

De gemeente Borne heeft onlangs aangekondigd de Oekraïense studenten te ondersteunen in de studiekosten die ze maken, door een gedeelte van het geld te vergoeden met de middelen die zij eerder dit jaar ontvingen vanuit de Rijksoverheid voor de opvang van Oekraïners. De gemeente Katwijk ontving €4.132.000, waarvan er €2.977.000 is overgebleven. Uit de beantwoording van vragen van D66 Katwijk blijkt dit bedrag nog niet uitgegeven te zijn aan andere projecten. Wel is het ondergebracht naar de gemeentelijke reservepot. In het najaar van 2023 zal er een plan van aanpak worden opgesteld om dit uit te geven aan prioriteiten genoemd in de begroting, zoals de Newsroom.

D66 Katwijk zet dit geld liever in voor essentiëlere doelen. “Onze focus ligt op de steun aan Oekraïners die hier een onzekere toekomst kennen. Door Oekraïense studenten te ondersteunen, geven we hun de kans om hun talenten te benutten voor de heropbouw van hun land. Als ze hier blijven, investeren we in toekomstige medeburgers en leggen we een solide basis voor hun professionele leven in Nederland!” aldus burgerraadslid Bert Tibben.

In het najaar zal D66 Katwijk dan ook met een voorstel komen om een soortgelijk systeem als in de gemeente Borne op te zetten. Dat vindt de fractie getuigen van solidariteit en rechtvaardigheid naar onze medemensen.