Investeer in structureel jeugdbeleid!

Het college van B&W heeft op 19 januari besloten tot de plaatsing van een mosquito bij het gemeentehuis van Katwijk aan de Willem de Zwijgerlaan, in reactie op toenemende overlast door jongeren. D66 Katwijk heeft zich herhaaldelijk verzet tegen dergelijke maatregelen en dringt aan op structurele oplossingen om hangjongeren alternatieven te bieden. In dit kader heeft de fractie politieke vragen gesteld aan het college.

’t Hok, Pekelplein en Ridderpark

De afgelopen tijd is er veel te doen geweest over de hangjongerenproblematiek in de gemeente. Zo werd eind 2023 het bankje aan het Pekelplein weggehaald door de geluidsoverlast van jongeren. Niet lang daarna sloot jeugdhonk ’t Hok in Rijnsburg wegens onverklaarbare redenen en recent besloot de burgemeester om 50 ouders van jongeren die rondhangen in het Ridderpark te benaderen per brief. D66 Katwijk begrijpt dat er ter bestrijding van geluidsoverlast van jongeren kleine incidentele maatregelen genomen moeten worden om omwonenden te ontzien van hun zorgen. De fractie constateert echter dat het college vooral kleinere, incidentele oplossingen zoekt, terwijl structurele investeringen in jongerencentra en veilige ontmoetingsplekken ontbreken, met name buiten Katwijk aan Zee waar de meeste jongerencentra zijn gecentraliseerd.

Tijdens de Algemene Beschouwingen van 2023 vroeg D66 Katwijk al aandacht voor structurelere oplossingen, met het perspectief dat eraan gewerkt zou worden met instemming van de raad. De fractie constateert nu echter dat het college vasthoudt aan ad-hoc maatregelen die de situatie eerder verergeren dan verbeteren.

Jongeren zijn geen muggen!

Het voornemen om een mosquito te plaatsen wordt door D66 Katwijk kritisch benaderd. De fractie erkent dat dit een besluit van het college is, maar benadrukt dat er een betere afstemming had moeten zijn met de gemeenteraad, gezien de impact op de lichamelijke integriteit van jongeren. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft eerder geadviseerd dergelijke maatregelen pas te nemen als eerdere interventies niet effectief blijken.

Fractievoorzitter Carin Tawfik benadrukt: “Jongeren zijn geen muggen die je kunt wegjagen. Het wordt tijd dat het college het werkelijke probleem erkent en de gemeenteraad betrekt bij het vinden van duurzame oplossingen. D66 Katwijk blijft zich inzetten voor een jeugdbeleid dat niet alleen symptomen bestrijdt, maar structureel investeert in de toekomst van jongeren in Katwijk.”