GB en D66 Katwijk: Katwijk is niet boomvriendelijk!

Recentelijk heeft het Leidsch Dagblad de aandacht gevestigd op het voornemen om de bomenrij aan de J.W. Frisodreef preventief te kappen in het kader van de herinrichting van de wijk Cleijn Duin. Deze bomen zouden worden vervangen door een grasveld met een regenwateropvangsysteem (wadi), maar ook voor parkeerplaatsen. Hoewel GemeenteBelangen en D66 Katwijk zich verheugen op de herinrichting van de wijk, hebben zij direct na deze aankondiging schriftelijke vragen gesteld. Helaas stuiten zij bij het verkrijgen van antwoorden op obstakels, wat heeft geleid tot het indienen van een zwaarder middel van politieke vragen.

Vreemde voorstelling van zaken In reactie op hun vragen, heeft het college zich verscholen achter een Boom Effect Analyse (BEA). De fracties hebben geprobeerd deze analyse op te vragen door middel van informatieve vragen, maar werden verwezen naar een afspraak bij de receptie om inzage te krijgen. Uiteindelijk ontvingen zij een gescande versie van het onderzoek, dat moeilijk leesbaar is. D66 Katwijk en GemeenteBelangen vinden deze gang van zaken erg knullig en onnodig lastig.

Groene mindset

De fracties hebben al geruime tijd hun bedenkingen over de zogenaamde ‘groene mindset’ van dit college, zoals die in het verleden is aangekondigd. Deze zomer werd Katwijk zelfs uitgeroepen tot de minst groene gemeente van Nederland. GemeenteBelangen en D66 Katwijk zijn van mening dat toekomstige plannen met betrekking tot groenvoorzieningen en de aanplant van nieuwe bomen strenger moeten worden beoordeeld, met als uitgangspunt het behoud van zoveel mogelijk bestaande bomen.

René Slootweg, fractievoorzitter van GemeenteBelangen, merkt op: “Als je de dubieuze titel minst groene gemeente hebt ontvangen is het juist noodzaak om groen op een veel hogere prioriteit te zetten. Ontwerpen van een herinrichting zou ondergeschikt moeten zijn aan het groen. Dit is al eerder toegepast bij de zwarte dennen bij het zwembad. Ook gaat het fietspad langs de Zeeweg in een bocht om een paar bomen heen die origineel gekapt zouden worden.”

Een van de vragen aan het college is het aanstellen van een onafhankelijke boom toezichthouder die ETW (European Tree Worker) is gecertificeerd, met de volmacht om de werkzaamheden stil te leggen. Dit is nu juist een van de adviezen uit de Boom Effect Analyse.

“Het college lijkt niet te begrijpen dat klimaatverandering ernstige gevolgen zal hebben als we in dit tempo doorgaan met het kappen van bomen en onvoldoende investeren in vergroening. Stilstand betekent een aanzienlijke achteruitgang” – Fractievoorzitter Carin Tawfik