Een fris begin van 2024

De tijd vliegt voorbij! Morgen begint februari al, maar wij bij D66 Katwijk willen niet voorbijgaan aan de hoogtepunten van januari. Hieronder lichten we dan ook graag toe waar wij ons mee bezig hebben gehouden.

Een uur extra feesten is prima, maar….

D66 Katwijk en CDA zijn niet tevreden over de voorgestelde evaluatie van de horecatijden. In 2023 is er door de gemeenteraad besloten om het mogelijk te maken om een uurtje later naar de kroeg te gaan, met de belofte dat er grondig geavaleerd zou worden naar de resultaten. Hoe zit het bijvoorbeeld met de drukte op straat en de effecten voor omwonenden? Door middel van een evaluatieplan dat werd voorgelegd aan de gemeenteraad, zouden deze vragen beantwoord moeten worden. De criteria zijn echter onbetrouwbaar en veel te vaag geformuleerd. Na een eerdere poging tot verbetering stellen de fracties weer vragen.

Midden in de samenleving sta je sterker!

D66 Katwijk was deze maand op bezoek bij Unmanned Valley, de Sportverkiezingen, RVV Volleybal, de informatieavond van de Exportstraat en het Katwijks Museum. Door in gesprek te gaan met verschillende verenigingen en initiatiefnemers kunnen we betere beslissingen nemen in de politiek en onderwerpen agenderen.

Exportstraat en Oegstgeesterweg.

D66 Katwijk en CDA Katwijk maken zich al maanden hard voor fatsoenlijke participatie bij het doortrekken van de Exportstraat naar de Oranjelaan. Een voorwaarde die door omwonenden is gesteld heeft te maken met een veiligere Oegstgeesterweg, want deze is op dit moment onoverzichtelijk. Bij de informatieavond deze maand werd daarbij de noodzaak van een zebrapad extra onderstreept. Beide fracties zullen vinger aan de pols houden om de Oegstgeesterweg zo veilig mogelijk te maken voor positieve effecten aan de Exportstraat.

Onderwijs over verkeersveiligheid.

Deze maand stelde de gemeenteraad het actieplan Verkeersveiligheid vast, waarbij er een top 10 is gemaakt van verkeersknelpunten die de afgelopen tijd worden aangepakt. Naast deze top 10 is er ook de ambitie uitgesproken om scholen zoveel mogelijk te ondersteunen in het geven van onderwijs over verkeersveiligheid. De jeugd heeft namelijk de toekomst en verkeersveiligheid maakt daar, wat de onderwijspartij betreft, ook onderdeel van uit.

Waar vinden we onze raadsstukken?!

Besluiten, moties, amendementen of vragen in de gemeenteraad zijn nauwelijks terug te vinden in ons raadsinformatiesysteem. Daar hebben raadsleden niet alleen last van, maar inwoners die het recht hebben om te weten wat er binnen hun leefomgeving gaat veranderen. Om deze reden hebben D66 Katwijk en CDA Katwijk politieke vragen gesteld aan het college. De fracties zouden graag verbeteringen willen zien zodat de gemeenteraad en inwoners beter hun informatie kunnen vinden.

Jongeren zijn geen muggen!…

althans, als het aan het college ligt wel. Recent heeft het college besloten om een mosquito te plaatsen nabij de Burgerzaal van het gemeentehuis (Willem de Zwijgerlaan) om jongeren weg te jagen. Een mosquito, een kastje waar een zwaar geluid uitkomt, is wat D66 Katwijk betreft een zware schending van de lichamelijke integriteit. Het liefst zien wij dat het college zich inzet voor structurele oplossingen om de hangjongerenproblematiek aan te pakken: meer jongerencentra openen en hangplekken legaliseren!

Vergroen die schoolpleinen!

Recent werd er een petitie voor meer groene schoolpleinen aangeboden aan Tweede Kamerleden. Ook lokaal kan de knop omgezet worden door onze schoolpleinen te vergroenen. D66 Katwijk heeft daarom informatieve vragen gesteld aan het college. Inmiddels heeft het college laten weten dat het initiatief bij de scholen zelf ligt en zij aanspraak kunnen maken op geldpotjes van de provincie. D66 Katwijk zal er echter wel op blijven hameren dat de gemeente een faciliterende rol hierin gaat spelen: wat weerhoudt scholen er nu van om geen subsidieverzoek in te dienen? Zijn scholen wel op de hoogte van het feit dat er geldpotjes bestaan?

Wanneer gaan we van het gas af?

Het gaat te langzaam met de energietransitie in Katwijk en de gemeenteraad wordt nauwelijks hierover geïnformeerd. Om deze reden heeft D66 Katwijk in 2023 politieke vragen gesteld en in januari 2024 hebben we deze lijn doorgezet. Binnen dit kwartaal wordt de gemeenteraad geïnformeerd over Hoornes Aardgasvrij. Verder heeft D66 Katwijk vraagtekens bij het proces rondom de aanschaf van de warmtepomp aan de Van Lierestraat. Door middel van informatieve vragen proberen wij het proces beter te begrijpen.

De jeugd heeft de politieke toekomst.

Deze maand kwamen verschillende scholen weer op bezoek in het gemeentehuis om kennis te maken met de lokale democratie. Fractievoorzitter Carin Tawfik en raadslid Arie van Rooijen mochten zo ook een groepje jonge kinderen begeleiden in het oprichten van hun eigen partij en het bouwen van hun ideaalstad. Na afloop bevroegen zij de raadsleden erop los!

Huiselijk geweld gaan we serieus aanpakken.

Deze maand werd er een themapodcast van RTV Katwijk gewijd aan huiselijk geweld. D66 Katwijk heeft deze raadsperiode een motie ingediend om serieuzer beleid te ontwikkelen voor de aanpak tegen huiselijk geweld. Dat heeft tot nu toe geresulteerd in een kritische zienswijze op de regiovisie huiselijk geweld en een prominente aanpak binnen de Veiligheidsagenda, waar de raad in beide gevallen nog over komt te spreken.