D66 Katwijk wil lokaal referendum en optie voor alternatief idee

In Katwijk spelen de komende jaren veel projecten met een grote impact voor onze inwoners, bijvoorbeeld op het gebied van de energietransitie, verkeer en sport. D66 Katwijk wil dat inwoners invloed uit kunnen oefenen op besluiten die gaat over hun omgeving. Daarom willen we de invoering van een lokaal referendum met de optie om alternatieve ideeën in te brengen.

“Een aantal maanden terug hebben wij een voorstel geschreven en ingediend om twee dingen te bereiken: de invoering van een lokaal referendum en de optie om alternatieve ideeën mee te laten wegen als jij bij het stemhokje staat. Wij vinden dit veel beter werkt, dan alleen het inkleuren van een hokje met ja of nee,” aldus fractievoorzitter Carin Tawfik “De creativiteit van onze inwoners is waardevol en mag niet onderschat worden – het is juist de basis voor vertrouwen in onze gemeenschap.”

Meer invloed voor onze inwoners

D66 Katwijk wil al langer een lokaal referendum mogelijk maken en heeft hiervoor in 2016 en 2018 al initiatiefvoorstellen ingediend. Het huidige voorstel van D66 Katwijk is aangevuld met de mogelijkheid om onze inwoners niet alleen een referendum te kunnen laten aanvragen, maar ook met een alternatief idee te komen. Zo willen we de inwoners meer invloed geven op de besluiten van het gemeentebestuur.

Het burgerparticipatiebeleid wordt vernieuwd en het voorstel van D66 Katwijk hangt hiermee samen. Voor het zomerreces heeft het college enthousiast gereageerd op ons voorstel. We verwachten nu dat we ons plan snel kunnen bespreken in de gemeenteraad. We rekenen op brede steun in de gemeenteraad om onze inwoners meer invloed te geven over hun omgeving! Zo is D66 Katwijk scherp voor een duurzame toekomst.