D66 Katwijk & GB: Geef hondenspeelplaats Duinvallei perspectief!

De omheining van Hondenspeelplaats Duinvallei is voor de vijfde keer het doelwit geworden van vandalisme. Een aanzienlijk deel van het hekwerk, dat zo’n 70 meter lang is, werd aangetroffen aan de kant van de weg. Deze herhaalde incidenten worden deels toegeschreven aan de bocht in de Zwenkgras en aan te hard rijdende voertuigen op dezelfde weg. De betrokkenheid van het college blijft hierin beperkt, vinden de fracties van D66 Katwijk en GemeenteBelangen. Om deze reden hebben zij politieke vragen gesteld aan het college van B&W.

Structurele oplossingen nodig

Aan de Zwenkgras rijden automobilisten te hard en zijn er kapotte lantaarnpalen, waardoor het zicht voor deze automobilisten wordt beperkt. Na de recente vernieling van het hek heeft het college dan ook besloten om een rood-wit hekwerk te plaatsen om automobilisten te attenderen op het hek. Deze constructie is echter té zwaar en zou het net-gerepareerde hek weer kunnen beschadigen.

De oplossingen zijn volgens de fracties oppervlakkig en onvoldoende doordacht, gezien het risico op verdere schade aan het hekwerk en de beperkte zichtbaarheid als gevolg van kapotte lantaarnpalen. De fracties pleiten dan ook voor structurele maatregelen, zoals het plaatsen van een verkeersdrempel, om de snelheid van voertuigen te verminderen, en het repareren van defecte lantaarnpalen.

De komst van Valkenhorst en de busbaan N206

Naast de discussie rondom het geplaatste rood-wit hekwerk, vragen de fracties ook aandacht voor de komst van de HOV-busbaan N206 en de ontwikkelingen rondom Valkenhorst. In 2019 hebben de initiatiefnemers van Hondenspeelplaats Duinvallei met de gemeente Katwijk een bruikleenovereenkomst gesloten ten behoeve van de grond, welke in 2028 afloopt. De toekomst is voor hen echter nog onzeker, gezien deze ontwikkelingen.

De Hondenspeelplaats Duinvallei vormt niet alleen een lokale, maar ook een regionale gemeenschapsvoorziening. D66 Katwijk en GemeenteBelangen verwachten met de vragen dan ook dat de ‘nee, tenzij’-mentaliteit in het gemeentehuis wordt doorbroken en er op een constructieve manier wordt gezocht naar een duurzame oplossing voor de hondenspeelplaats.