D66 Katwijk & CDA Katwijk: Informatievoorziening richting inwoners moet beter

Inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg verdienen duidelijke en toegankelijke informatie van de gemeente. Daarom hebben raadsleden Carin Tawfik  (D66 Katwijk) en Barend Tensen (CDA) raadsvragen gesteld naar aanleiding van een Nieuwsuur-onderzoek en recente participatieproblemen in de gemeente.

Gebrekkige informatiesystemen onder de loep

Het Nieuwsuur-onderzoek onthult tekortkomingen in de gemeentelijke informatiesystemen. CDA Katwijk en D66 Katwijk vragen zich af of de gemeente signalen heeft ontvangen over de gebrekkige zoekfunctionaliteiten en vindbaarheid van documenten, en welke stappen zij onderneemt om dit aan te pakken.

Participatie schiet tekort

Tijdens recente gemeenteraadsvergaderingen bleek dat inwoners helaas niet altijd goed geïnformeerd zijn over besluiten die hun leefomgeving beïnvloeden, zoals verkeersbesluiten en voorstellen over betaald parkeren. Tensen: “In een tijd waarin het vertrouwen in de lokale politiek afneemt moeten we nog meer inzetten op actieve betrokkenheid en volledige informatievoorziening voor inwoners.”

Tawfik: “Het raadsinformatiesysteem moet niet exclusief voor raadsleden dienen, maar ook als bruikbaar hulpmiddel voor de hele samenleving. Transparantie en toegankelijkheid zijn ontzettend belangrijk voor een betrokken lokale gemeenschap.”

Toegankelijk voor iedereen

De gemeente Katwijk voldoet nu niet aan de wettelijke verplichting om raadsvergaderingen met ondertiteling toegankelijk te maken voor mensen met een gehoorbeperking. De fracties vragen het college om snel maatregelen te treffen om deze toegankelijkheid te waarborgen.