Blauw wonen

Op diverse vergaderingen is het Blauw Wonen project aan de orde geweest. Een project met positieve effecten voor duurzaamheid, waarbij wel (duurzame) huizen gebouwd zouden worden op een mooi groen stukje Kapelle.

Na diverse vragen hierover van D66, en na een uitgebreide discussie tussen voor- en tegenstanders, besloot het college vrij plotseling dat het Blauw Wonen project niet door kon gaan. D66 pleitte nog voor verder onderzoek, en gaf aan dat het proces zeer ondemocratisch verliep door het negeren van de raad, maar het uiteindelijke resultaat was nog steeds dat er dit duurzame project geen doorgang zou vinden, ook niet onder andere voorwaarden (om groen te behouden) of op een andere plek in Kapelle.

Inbreng tijdens de besluitende raadsvergadering

Allereerst wil ik zeggen dat er wat mij betreft drie discussies door elkaar lopen, namelijk de inhoudelijke discussie wat we met het collegebesluit moeten doen over Blauw wonen op de maalstede volgens het principeverzoek. Ten tweede de discussie over wat we willen met Blauw wonen, en met groen in het algemeen in onze gemeente. En ten derde de discussie hoe dit hele gedoe tot nu toe verlopen is en wat we moeten doen om dit te verbeteren. Maar ik zal het proberen kort te houden.

1) Over het collegebesluit: ik denk dat alle redenen van het college minimaal betwistbaar of nog verder uit te zoeken zijn en geen feit dus ik vind het geen juist besluit. Terwijl het beste argument, aangedragen door omwoners, dat het ten koste van groen gaat, maar zijdelings besproken wordt.
2) Ik vind dus ook dat we actief moeten gaan kijken hoe, onder welke voorwaarden en waar we Blauw wonen WEL mogelijk maken in onze gemeente.
Op de maalstede met al dan niet aanvullende eisen, of ergens anders.
3) Ik vind ook dat we een actiever groenbeleid in Kapelle moeten voeren. Het kan niet zo zijn dat de groene uitstraling van Kapelle afhangt van een klein stukje landbouwgrond dat volgens het college buiten stedelijk gebied ligt. In het verleden is veel groen binnen stedelijk gebied verloren gegaan, of dit nou in de Zuidhoek of ergens anders geweest is. En dus moeten we groen gaan uitbouwen
met bijvoorbeeld bomenplantbeleid in plaats van bomenkapbeleid, en biodivers zaaibeleid naast maaibeleid.
4) Mede door de zeer gereserveerde opstelling van het college over Blauw wonen, waarbij wel erg snel tot een conclusie gekomen is, en waarbij de raad bij voorkeur ook niet betrokken was geweest, en door een beperkte regierol bij het tot elkaar brengen van de verschillende belangen, is deze exercitie uitgelopen op een hoogopgelopen burenruzie, een gefrustreerde initiatiefnemer met een stilstaand duurzaam project, een aantal zich genegeerd voelende raadsleden om nog maar niet te spreken van een aantal schapen dat niet meer in de wei staat.

Kortom: in plaats van “hoe kunnen we dit tegenhouden” moet de insteek zijn : “ hoe kunnen we blauw wonen mogelijk maken, rekening houdend met andere belangen zoals omwonenden, woningbehoefte, zoetwaterbehoefte en uitbreiding van het groene karakter van Kapelle?
Zo’n proactieve, samenbrengende rol is essentieel bij de uitdagingen die voor ons staan op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid of klimaatadaptatie.
Anders krijg je dit soort discussies met alleen maar verliezers. Maar, om dan met een positieve toon te eindigen: Een hoopvol initiatief van het college vind ik overigens het onderzoek naar zonnepanelen op de geluidswal op de A58, dit is de proactieve houding zoals we die moeten hebben. Ik hoop dat daar dan ook iets uit gaat komen, net zoals ik hoop dat we bij Blauw wonen de belangen, en de mensen, tot elkaar kunnen brengen.