Bouwsteen Elektriciteit en amendement voor extra mogelijkheden zonneparken

In de raadsvergadering van 13 juli 2021 is de duurzame Bouwsteen Elektriciteit deel 2 goedgekeurd, met instemming van D66. In dit tweede deel van de bouwsteen werden de voorwaarden voor zonneparken uitvoerig bepaald.

D66 diende samen met de VVD een amendement in om de randen naast de A58 en de randen om de kernen niet volledig uit te sluiten voor kleinschlige landschappelijk ingepaste zonneparken. Helaas stemde behalve D66 en VVD geen andere partij in met dit amendement.

Hieronder de tekst die onze fractievoorzitter Marc van Opstal bijdroeg tijdens de besluitvormende vergadering.

Onderaan deze webpagina is een link naar het amendement.

Zoals we ook aangaven tijdens oordeelsvormende vergadering zijn wij als D66 in ieder geval blij dat we gaan besluiten over de invulling van deze bouwsteen, omdat we echt vaart moeten gaan maken met verduurzaming, ook van onze energievoorziening. Inhoudelijk zijn we het eens met de keuze voor de mix van grote en kleine zonneparken, ik denk dat je met die mix zowel de vaart er in houdt als de flexibiliteit om aan te passen aan kleinere iniatieven voor optimaal draagvlak.

Want wat D66 betreft is dat belangrijk, dat je ook zoveel mogelijk blokkades wegneemt voor boeren, ondernemers en inwoners om initiatieven te nemen die goed zijn voor het milieu, die bijdragen aan klimaatadaptatie, en die voor sommige boeren ook economisch een uitkomst kunnen zijn. Kortom vrijheid om te doen wat juist is voor jezelf, en juist is voor de maatschappij. Een boer moet het recht hebben om zijn land ook voor natuur en duurzame energievoorziening te willen gebruiken in plaats van alleen voor voedsel, zeker als dit hem ook nog eens helpt het hoofd boven water te houden.

Daarom zijn er wat D66 betreft nog te veel onnodige belemmeringen in het huidige plan. Met name de volledige uitsluiting van de randen van de A58, en ook de kernranden zijn wat ons betreft te stringent gesteld. Zeker kleinschalige zonneparken, indien ze goed landschappelijk ingepast worden en bijdragen aan bijvoorbeeld biodiversiteit of andere opgaven, zouden ook in deze gebieden mogelijk moeten zijn. Zeker omdat initiatieven ook nog altijd door de raad beoordeeld kunnen worden.

Daarom willen wij als D66 samen met VVD een amendement indienen om het gebied naast de A58, en de kernranden, niet volledig uit te sluiten. Voor de rest zijn we van plan in te stemmen met de bouwsteen.