‘Harderwijk-Noord’ niet ludiek, maar bittere noodzaak

Afgelopen week heetten burgemeester Gerrit-Jan Gorter van Zeewolde en onze eigen burgervader Harm-Jan van Schaik de Harderwijker ondernemers van ’t Huus van Suus op ludieke wijze binnen in Harderhaven. Met het bord ‘Harderwijk-Noord’, de term die door de ondernemers eerder is aangehaald, werd bevestigd wat we allang weten: in Harderhaven liggen prachtige kansen voor een nieuwe fase Waterfront.

Als D66 houden we van luchtigheid. Onze burgemeester weet daarmee vaker de goede snaar te raken. Het is de jeu waarmee hij het burgemeesterschap op eigen manier invult en dat siert hem. Wie herinnert zich niet de 1 aprilgrap die hij in 2018 samen met zijn toenmalig ambtsgenoot John Berends in Apeldoorn uithaalde: ‘onze’ smeedijzeren gorilla van Patrick Visser was er een dag op uit bij zijn familie in de Apenheul.

En in dit licht is het uitreiken van het bord ‘Harderwijk-Noord’ ook leuk gevonden. We hadden even een glimlach op ons gezicht, toen we de foto zagen. Maar wat D66 betreft, kunnen we dit niet bij een ‘ludieke actie’ laten. Het doet onvoldoende recht aan de kansen die in het gebied liggen. In november 2020 kwam D66 met het plan om de uitbreidingsmogelijkheden van Harderwijk in beeld te brengen en in onze ogen is juist het gebied Harderhaven kansrijk.

Onze overwegingen toen en nu zijn overduidelijk. De buurtschap Harderhaven ligt op zo’n tien minuten fietsen van de binnenstad van Harderwijk in de polder en biedt zo een unieke kans voor stadsuitbreiding. Met een paar minuten trappen sta je midden in het Waterfront. De verbinding over de weg ligt er al, met het aquaduct en de aanwezige fietsinfrastructuur. Je zou zelfs aan een directe verbinding over water kunnen denken, per veerpont, waterbus of -taxi. Ook daartoe deden we eerder oproepen aan ons college. En ook daar zien we in onze gemeente nu al beweging richting Zeewolde.

In november 2020 werden we in onze oproep meteen gesteund door PvdA en Harderwijk Anders. Zij dienden ons voorstel in de raad mee in. Maar het college was niet direct enthousiast. Ja, de kansen werden ook gezien, maar voor een onderzoek was het nog te vroeg. Eerst moesten de woningbehoeften voor de komende jaren in kaart worden gebracht.

En die uitdaging voor woningzoekenden is inmiddels pijnlijk duidelijk. Harderwijk moet meer bouwen om aan de toenemende vraag te voldoen. Er zijn te veel Harderwijkers die te lang op een woning moeten wachten. Een eigen woning is voor sommige doelgroepen al bijna onbereikbaar. Als zelfs aankoopmakelaars je zoekvraag als starter onmogelijk vinden, dan is het einde zoek…

En natuurlijk, als D66-fractie zien wij dat je van Harderhaven niet zomaar een woonwijk maakt. Planologisch krijgen we het vast wel rond, er zijn vast ontwikkelaars te vinden die met een gedurfd plan willen komen. Wellicht is het een nieuwe uitdaging voor het Consortium Waterfront, dat aan de slag kan met een of meerdere nieuwe fase(n) in de polder? En Natura2000? Daar hebben we ook in het Waterfront oplossingen voor gevonden, die ten goede kwamen aan de natuur.

De democratische uitdaging is wat ons betreft het belangrijkste: want hoe ga je mensen die volledig op Harderwijk gericht zijn in de toekomst ook bij het Harderwijker bestuur betrekken? Juist daarom is het zo belangrijk om als colleges samen met de beide provincies in gesprek te gaan over de toekomst van dit bijzondere stuk land. Willen we een deel van Harderhaven bij Harderwijk voegen, zodat bewoners daar een stem krijgen in de plaats waar hun sociale activiteiten plaatsvinden?

We hopen als D66 Harderwijk vurig dat onze burgemeester het gesprek met zijn ambtsgenoot in Zeewolde en met beide colleges en provincies in de toekomst serieus aangaat om de kansen te grijpen en Harderwijk in het noorden uit te breiden. Met Maarten en Suus van ’t Huus van Suus als wegbereiders voor meer Harderwijkers die hetzelfde pad kiezen.