Gratis parkeren bestaat niet

In het bekende bordspel Monopoly is het vakje “Vrij parkeren” een begrip. Hier hoef je nooit iets te betalen. In de voorloper van Monopoly, genaamd de “Landlords game”, was dit vakje echter niet “Free Parking” maar “Central Park Free”, een park waar je vrij in kon bewegen. De verandering van park naar parking is illustratief voor het toegenomen belang van auto’s. Gratis parkeren is belangrijker geworden dan een gratis park.

Maar laten we eerlijk zijn: gratis parkeren bestaat eigenlijk niet. Ook Monopoly leert ons die les. Gratis parkeren in Monopoly komt voort uit het parkeren rondom winkelcentra. Ruime, gratis parkeerplaatsen zijn dé manier om klanten te lokken. Deze klanten betalen indirect natuurlijk voor de parkeerplaatsen met de spullen die ze in de winkelcentra kopen.

Teveel ruimte weggegeven aan de auto

Ook in Haarlem hebben we de afgelopen eeuw veel ruimte “gratis” weggegeven aan de auto. Het gevolg is dat Haarlem nu de filekampioen van Nederland is en op de tweede plek staat als je kijkt naar de meeste auto’s per vierkante kilometer. Dit ervaren we allemaal dagelijks. Als automobilist rijd je tergend traag de stad uit en veel straten staan overvol met auto’s. Auto’s staan geparkeerd op de stoep of op de hoek van een straat, waardoor veilig lopen, spelen en fietsen in veel buurten haast onmogelijk is.

Als we niets doen, wordt dat probleem alleen maar groter. De komende tijd komen er 10.000 nieuwe woningen bij in Haarlem. Woningen voor starters, voor ouderen die willen doorstromen, voor gezinnen die een fijn thuis zoeken. Als er ook 10.000 auto’s bij komen is dat een aanslag op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Dat kan dus niet.

Hét moment om met andere ogen naar de toekomst van de auto te kijken

Daarom moeten we keuzes maken. D66 Haarlem kiest voor een leefbare en gezonde stad. Dit is hét moment om met andere ogen naar de toekomst van de auto te kijken. Gelukkig kunnen we daarbij leren uit het verleden. Vroeger waren de Grote Markt, de Botermarkt, de Barteljorisstraat en de Grote Houtstraat in Haarlem het domein van auto’s. Op de markten werd geparkeerd en in de straten werd gereden. In de Grote Houtstraat reed zelfs een bus. 

Wij geloven dat geen enkele Haarlemmer dat terug zou willen. Stel dat we dat voor heel Haarlem zouden doen. Een stad waar niet de auto dominant is, maar waar we de ruimte eerlijker verdelen. Hoe zou dat zijn?  Een straat waar je gewoon veilig kunt oversteken. Waar kinderen kunnen spelen op straat. Waar de stoepen toegankelijk zijn voor rolstoelen. Waar we meer groen en bomen hebben. Waar de lucht gezonder is. Waar alles wat je nodig hebt binnen 15 minuten fietsen of wandelen te halen is. En waar goed openbaar vervoer en deelauto’s ervoor zorgen dat de meeste Haarlemmers geen eigen auto meer nodig hebben. Natuurlijk zouden we in dit ideale scenario iets moeten opofferen, maar we zouden er in Haarlem ook veel voor terugkrijgen. Een stad die schoon, groen, gezond en veilig is.

Beeld: D66 Haarlem

De dominantie van de auto in de stad terugdringen

D66 Haarlem beseft heel goed dat niet iedereen zonder auto kan leven. Bijvoorbeeld als je een baan hebt die niet goed te bereiken is met het openbaar vervoer. Of omdat je veel spullen moet vervoeren. Of een heel elftal kinderen naar voetbal moet brengen. Toch vinden wij dat we stappen moeten zetten om de dominantie van de auto in de stad terug te dringen. Minder auto’s betekent minder uitstoot, veiligere wegen en meer ruimte voor groen. Daarom kiezen wij voor de uitbreiding van gereguleerd parkeren in Haarlem volledig.

Het reguleren van parkeren zorgt ervoor dat we kunnen sturen op het aantal auto’s in Haarlem. Bij nieuwbouw moeten bewoners bijvoorbeeld parkeren op eigen terrein. Een vergunningstelsel zorgt ervoor dat die auto’s niet op straat belanden. Betaald parkeren voor bezoekers beperkt de parkeeroverlast in de wijken rondom het centrum. En door een maximum te stellen aan het aantal vergunningen per huishouden zorgen we dat auto’s in smalle straatjes niet langer de stoepen blokkeren.

D66 staat voor een schone, groene en vrije stad

D66 blijft werken aan oplossingen om Haarlem een schone, groene en veilige stad te maken. Bijvoorbeeld door te investeren in veilige fietspaden en het openbaar vervoer, zoals OV-knooppunt Nieuw-Zuid. Het reguleren van parkeren is een belangrijk onderdeel van dit pakket. 

En wie weet, als we allemaal anders gaan kijken naar autogebruik,  wordt “Free Parking” in Monopoly wellicht weer veranderd in “Central Park Free”.

Maatregelen in het kort;

  • In 11 wijken wordt gereguleerd parkeren ingevoerd;
  • De kosten voor de eerste bewonersparkeervergunning worden in zones C en D verlaagd;
  •  De gemeente houdt rekening met huidige bewoners door het maximum niet op 1, maar op 2 auto’s per adres te zetten;
  • Vanaf 2e kwartaal 2024 gaan de eerste wijken over op betaald parkeren;
  • Zie ook de website van de gemeente.