Beperk de overlast, maar kijk verder dan de flitsbezorgers

Hoeveel ruimte moet Haarlem bieden aan flitsbezorgers? Die vraag werd afgelopen donderdagavond besproken in de Commissie Ontwikkeling. D66 raadslid An-Jes Oudshoorn pleitte voor kijken naar de feiten en een bredere blik op leefbaarheid in de (binnen)stad. De argumenten om nu een verbod op nieuwe locaties voor deze diensten in te voeren vindt D66 Haarlem niet steekhoudend.

Een dienst
waar behoefte aan
is in Haarlem

De opkomst van de flitsbezorgers zorgt ervoor dat Haarlemmers niet alleen hamburgers en pizza kunnen laten bezorgen, maar ook de groenten voor het avondeten of een pak wc-papier. D66 ziet dat Haarlemmers hier graag gebruik van maken. Ondernemers zien dat ook: zelfs de traditionele supermarkten gaan over tot het razendsnel bezorgen van boodschappen. Lekker makkelijk, als je even geen tijd hebt om zelf naar de winkel te gaan.

Zorgen over overlast
en de uitstraling van
de binnenstad

Toch is er niet alleen maar goed nieuws. Er zijn klachten over overlast rondom de filialen en bezorgers op snelle fietsen die het niet altijd nauw nemen met de verkeersregels. Cijfers over klachten of overlast heeft de gemeente niet. We weten dus niet hoe groot het probleem echt is.

Kijken naar de feiten:
wat is het echte
probleem?

PvdA Haarlem wilde voor de verkiezingen de komst van nieuwe locaties voor flitsbezorgers verbieden, in afwachting van nieuw beleid. Het Haarlemse college van B&W schreef aan de hand van dat voorstel een notitie aan de gemeenteraad. Hierin zeggen zij dat het vestigen van flitsbezorgers op prominente plekken in de stad ongewenst is. Tijdens de commissievergadering zette D66 daar haar vraagtekens bij. Het college haalt namelijk bezwaren aan die voor andere sectoren ook gelden.

Het college ziet het afplakken van winkelramen door flitsbezorgdiensten als nadelig voor het straatbeeld. Maar dat gebeurt ook door supermarkten, yogascholen en tandartsen. Daarnaast ziet het college dat flitsbezorgers bedrijfsfietsen en scooters parkeren op de stoep, waardoor er te weinig ruimte overblijft voor voetgangers. D66 Haarlem erkent dat probleem. Desondanks is dat wel een tafereel dat we al langer kennen van bijvoorbeeld maaltijdbezorgers. Daarnaast stelt het college dat flitsbezorgers het te makkelijk maken om ongezond voedsel te laten bezorgen. D66 vindt dat opmerkelijk, want met een app op je telefoon kun je al jaren pizza’s en hamburgers laten bezorgen.

Wat gaan we doen?
Op zoek naar handelingsperspectief.

Kortom: als de flitsbezorgers overlast veroorzaken die aangepakt moet worden, zouden we die overlast breder moeten bekijken en beleid maken dat handvatten biedt om die overlast te beperken. Die oproep deed raadslid An-Jes Oudshoorn in de commissie. “D66 vraagt het college om hierbij de feiten voorop te stellen en niet de sentimenten die wellicht spelen rondom de branche van de flitsbezorgers.

Hoe nu verder?
In gesprek met
de branche.

Wethouder Berkhout van Economie gaat binnenkort in gesprek met de flitsbezorgers en neemt daarbij de input uit de raad mee. D66 wacht graag de uitkomst van die gesprekken af en voelt tot die tijd niets voor een verbod op nieuwe locaties in Haarlem. D66 is blij om te zien dat flitsbedrijven ook zelf al maatregelen nemen om overlast te beperken.

Ook werkt de wethouder aan een plan voor het behoud van vitaliteit in de binnenstad. Wat D66 betreft is dat de ideale gelegenheid om het gesprek over de leefbaarheid in de binnenstad verder te voeren en breder te kijken dan de flitsbezorgers.