Ruimte, verkeer en bereikbaarheid
Motie aangenomen | Na drie jaar lang aandacht vragen voor een veilige en gezellige jaarwisseling, hebben we samen met PvdA/GroenLinks en CDA eindelijk bereikt dat dit onderwerp écht op de agenda komt. In de gemeenteraad is het voorstel aangenomen om samen met inwoners in gesprek te gaan over de gevolgen van vuurwerk op mens, dier en milieu en om oplossingen te bedenken voor een feestelijke, maar vooral veilige en gezondere jaarwisseling.
Vanaf 2025 worden de parkeertarieven in Goes fors verhoogd. Bezoekers betalen straks tussen de € 2,40 en € 2,80 per uur, en in 2028 stijgen deze bedragen zelfs naar € 2,90 tot € 3,80. D66 Goes heeft tegen deze verhoging gestemd, omdat wij vinden dat het niet in het belang is van onze inwoners, ondernemers en de aantrekkelijkheid van de binnenstad.
We maken ons al jaren zorgen over de veiligheid van een aantal rotondes in onze gemeente. Vooral de rotondes waar het fietspad maar langs één kant loopt, zoals bij de Fruitlaan en Van Hertumweg, zorgen regelmatig voor gevaarlijke situaties. Onlangs, op 5 december, raakte hier opnieuw een fietser gewond na een aanrijding. Dit soort ongelukken zijn helaas geen uitzondering.
Wij staan voor een leefbare, groene en veilige binnenstad. We steunen daarom het idee van een autoluwe binnenstad. Minder auto’s betekent meer ruimte voor voetgangers, fietsers en activiteiten, en draagt bij aan een gezondere en aantrekkelijkere stad voor bewoners en bezoekers. Maar hoe we dit aanpakken, is minstens zo belangrijk als het eindresultaat.
Bij D66 Goes vinden we het belangrijk om te weten wat er speelt in onze gemeente. Daarom trekken we regelmatig de wijken van Goes in om met bewoners in gesprek te gaan. We vragen hen naar hun ervaringen, ideeën en wat zij graag verbeterd willen zien in hun woonomgeving. Op die manier kunnen we het geluid van Goes meenemen in ons werk en voorstellen doen aan de wethouders en burgemeester om Goes nóg fijner te maken om in te wonen.
Op 26 en 27 november hebben we deelgenomen aan de workshop van het Cool Neighbourhoods-project. Names D66 Goes waren Hendrik Holthuis en Frans de Bruijckere aanwezig.
Motie aangenomen | Na drie jaar lang aandacht vragen voor een veilige en gezellige jaarwisseling, hebben we samen met PvdA/GroenLinks en CDA eindelijk bereikt dat dit onderwerp écht op de agenda komt. In de gemeenteraad is het voorstel aangenomen om samen met inwoners in gesprek te gaan over de gevolgen van vuurwerk op mens, dier en milieu en om oplossingen te bedenken voor een feestelijke, maar vooral veilige en gezondere jaarwisseling.
Vanaf 2025 worden de parkeertarieven in Goes fors verhoogd. Bezoekers betalen straks tussen de € 2,40 en € 2,80 per uur, en in 2028 stijgen deze bedragen zelfs naar € 2,90 tot € 3,80. D66 Goes heeft tegen deze verhoging gestemd, omdat wij vinden dat het niet in het belang is van onze inwoners, ondernemers en de aantrekkelijkheid van de binnenstad.
We maken ons al jaren zorgen over de veiligheid van een aantal rotondes in onze gemeente. Vooral de rotondes waar het fietspad maar langs één kant loopt, zoals bij de Fruitlaan en Van Hertumweg, zorgen regelmatig voor gevaarlijke situaties. Onlangs, op 5 december, raakte hier opnieuw een fietser gewond na een aanrijding. Dit soort ongelukken zijn helaas geen uitzondering.
Wij staan voor een leefbare, groene en veilige binnenstad. We steunen daarom het idee van een autoluwe binnenstad. Minder auto’s betekent meer ruimte voor voetgangers, fietsers en activiteiten, en draagt bij aan een gezondere en aantrekkelijkere stad voor bewoners en bezoekers. Maar hoe we dit aanpakken, is minstens zo belangrijk als het eindresultaat.
Bij D66 Goes vinden we het belangrijk om te weten wat er speelt in onze gemeente. Daarom trekken we regelmatig de wijken van Goes in om met bewoners in gesprek te gaan. We vragen hen naar hun ervaringen, ideeën en wat zij graag verbeterd willen zien in hun woonomgeving. Op die manier kunnen we het geluid van Goes meenemen in ons werk en voorstellen doen aan de wethouders en burgemeester om Goes nóg fijner te maken om in te wonen.
Op 26 en 27 november hebben we deelgenomen aan de workshop van het Cool Neighbourhoods-project. Names D66 Goes waren Hendrik Holthuis en Frans de Bruijckere aanwezig.
In ons verkiezingsprogramma staat dat Goes de belangrijkste OV hub of knooppunt moet worden. Een punt waar openbaar vervoer, deel vervoer en fietsers bij elkaar komt en waar je je reis kunt vervolgen in ander vervoer. Erg belangrijk om Goes als stad en de dorpen bereikbaar te houden in de toekomst.
Op dinsdag 8 maart was D66 te gast bij het radioprogramma De Zeeuwse Kamer van Omroep Zeeland. De uitzending stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Goes.
In ons verkiezingsprogramma staat dat Goes de belangrijkste OV hub of knooppunt moet worden. Een punt waar openbaar vervoer, deel vervoer en fietsers bij elkaar komt en waar je je reis kunt vervolgen in ander vervoer. Erg belangrijk om Goes als stad en de dorpen bereikbaar te houden in de toekomst.
Op dinsdag 8 maart was D66 te gast bij het radioprogramma De Zeeuwse Kamer van Omroep Zeeland. De uitzending stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Goes.
Net als de rechters van de Raad van State hebben wij grote twijfel aan de noodzaak of behoefte aan dit bedrijventerrein.
Al in december 2016 vroegen wij aandacht voor de keuze van het tweerichtings fietsverkeer voor de nieuwe rotondes in de omgeving van de nieuwe spooronderdoorgang.
Op 16 april jl. werd fase 1 van bedrijvenpark Deltaweg 1 vastgesteld. Wij hebben een motie ingediend om deze vaststelling met een halfjaar uit te stellen, namelijk tot de Debatraad van 15 oktober 2020.
D66 maakt zich zorgen over de exploitatie van het nieuwe bedrijventerrein. De extra kosten voor de toegangswegen zijn aanzienlijk en worden niet gedekt uit de verkoop van bedrijfsgrond.
Tijdens de debatraad van 19 september werd gesproken over het Marconigebied, een gebied met potentie dat volgens ons wel een kwaliteitsimpuls kan gebruiken met aandacht voor goede en veilige ontsluiting voor het verkeer. In November 2018 hebben wij een motie ingediend om dit gebied aan te pakken met daarbij een belangrijke rol voor inbreng van onze inwoners. Een motie die unaniem werd aangenomen.
Net als de rechters van de Raad van State hebben wij grote twijfel aan de noodzaak of behoefte aan dit bedrijventerrein.
Al in december 2016 vroegen wij aandacht voor de keuze van het tweerichtings fietsverkeer voor de nieuwe rotondes in de omgeving van de nieuwe spooronderdoorgang.
Op 16 april jl. werd fase 1 van bedrijvenpark Deltaweg 1 vastgesteld. Wij hebben een motie ingediend om deze vaststelling met een halfjaar uit te stellen, namelijk tot de Debatraad van 15 oktober 2020.
D66 maakt zich zorgen over de exploitatie van het nieuwe bedrijventerrein. De extra kosten voor de toegangswegen zijn aanzienlijk en worden niet gedekt uit de verkoop van bedrijfsgrond.
Tijdens de debatraad van 19 september werd gesproken over het Marconigebied, een gebied met potentie dat volgens ons wel een kwaliteitsimpuls kan gebruiken met aandacht voor goede en veilige ontsluiting voor het verkeer. In November 2018 hebben wij een motie ingediend om dit gebied aan te pakken met daarbij een belangrijke rol voor inbreng van onze inwoners. Een motie die unaniem werd aangenomen.
Bewoners van de Karremansweidjes 45 t/m 57 in de wijk Mannee wonen zeer tot hun tevredenheid aan hun met rode bakstenen geplaveide straat. Tot ze het bericht kregen dat deze straat opnieuw geplaveid zal worden met gele bakstenen.
Net als de ANWB wil D66 Goes meer aandacht voor goede en veilige fietsroutes. Wij willen een vervolg op Goes Beter Bereikbaar specifiek gericht op de fietser!
Wij willen, ondanks het besluit dat genomen wordt door de gemeenteraad van Goes over de route voor de ondertunneling van het spoor, weten waarom de gemeente vast blijft houden aan fietsverkeer in beide richtingen. Sinds de ervaringen met het Nansenplein, weet iedere weggebruiker in Goes, dat met fietsers rechtsom op een rotonde een onoverzichtelijke situatie ontstaat.
Om de doorstroming van het autoverkeer te bevorderen legt de gemeente Goes rotondes aan. Formeel hebben fietsers op veel rotondes voorrang, maar echt veilig is dat niet. Zeker niet als het kruisende fietspad in twee richtingverkeer voorziet.
Bewoners van de Karremansweidjes 45 t/m 57 in de wijk Mannee wonen zeer tot hun tevredenheid aan hun met rode bakstenen geplaveide straat. Tot ze het bericht kregen dat deze straat opnieuw geplaveid zal worden met gele bakstenen.
Net als de ANWB wil D66 Goes meer aandacht voor goede en veilige fietsroutes. Wij willen een vervolg op Goes Beter Bereikbaar specifiek gericht op de fietser!
Wij willen, ondanks het besluit dat genomen wordt door de gemeenteraad van Goes over de route voor de ondertunneling van het spoor, weten waarom de gemeente vast blijft houden aan fietsverkeer in beide richtingen. Sinds de ervaringen met het Nansenplein, weet iedere weggebruiker in Goes, dat met fietsers rechtsom op een rotonde een onoverzichtelijke situatie ontstaat.
Om de doorstroming van het autoverkeer te bevorderen legt de gemeente Goes rotondes aan. Formeel hebben fietsers op veel rotondes voorrang, maar echt veilig is dat niet. Zeker niet als het kruisende fietspad in twee richtingverkeer voorziet.
Toont 22 van 22