College en raad hebben inmiddels een aantal goede ervaringen met ‘luisteren naar onze inwoners’. Denk aan de dorpsgesprekken van de raad in de vorige raadsperiode, denk bijvoorbeeld aan het afvalstoffen/grondstoffenbeleid in deze raadsperiode.
Luisteren naar de inwoners komt ook als een van de absolute prioriteiten naar voren in de Quick Scan. In de concept verbeter-agenda zien we het belang van luisteren terug, maar nog niet als een van de belangrijke thema’s. Het gemeentebestuur heeft steeds de neiging om bij kritiek de zaken nog eens duidelijk uit te leggen. Kritiek hoeft echter niet te betekenen dat inwoners het niet begrepen hebben, het kan ook betekenen dat het gemeentebestuur het niet goed heeft begrepen. Kritiek is feedback en een prachtige aanleiding om het gesprek aan te gaan. Een goed gesprek bestaat voor de twee-derde uit luisteren, niet uit ‘hetzelfde nog eens herhalen’.
Door beter de dialoog aan te gaan kunnen plannen ook mooier worden en kan wrijving leiden tot meer glans. Er zijn veel voorbeelden waar de wrijving alleen maar leidt tot negatieve energie en inwoners tegenover de gemeente komen te staan. In het ene geval laten inwoners het er maar bij zitten, in teveel andere gevallen werden inwoners de juridische weg ingestuurd. Dit kost veel gemeenschapsgeld waarbij de inwoners moeten procederen tegen een gemeentebestuur waar ze juist mee zouden moeten samenwerken. Het zou goed zijn een aantal van deze situaties bij het uitwerken van de verbeteragenda goed onder de loep te nemen.