Integraal uitvoeringsplan Regiostad Emmen

Tijdens de commissievergadering Bestuur, Middelen en Economie van 19 mei 2022 is het ‘Integraal Uitvoeringsplan Regiostad Emmen’ gepresenteerd. Dit plan is tot stand gekomen nadat de gemeente een aanvraag Regiostedenfonds had gedaan bij de provincie Drenthe. Uitgangspunt voor toekenning uit dat fonds is dat er een integraal plan moet liggen, waardoor het college verschillende losse plannen in en rond het centrum bij elkaar heeft proberen te brengen in één samenhangend geheel. Echter, de gemeenteraad is slecht geïnformeerd, niet meegenomen in dit proces en wij zijn dan ook niet te spreken over het verloop. Lees hieronder de reactie van fractievoorzitter Joey Koops.

Spreektekst Joey Koops

Voor ons ligt het raadsvoorstel integraal uitvoeringsplan regiostad Emmen. Zo op het eerste gezicht een prachtig plan, waarbij op een slimme manier verschillende potjes bij elkaar zijn gezocht, zodat ons centrum op een brede manier kan worden opgeknapt, waarbij hopelijk ook veel input van de raad zal worden gevraagd. Echter plaatsen wij er wel een grote kanttekening bij.

Afgelopen maandag, bij de commissievergadering Wonen & Ruimte, hebben we een nuttige bespreking gehad over de communicatie van de gemeente naar haar inwoners. Het lijkt de fractie van D66 Emmen verstandig dat we het vandaag hebben over hoe het college communiceert met de raads- en commissieleden. Daarvoor neem ik u graag even mee.

Op 12 april, ergens in de loop van de ochtend, verschenen de eerste berichten in de lokale nieuwsbladen: Emmen gaat 18 miljoen euro investeren in de binnenstad. Aan het einde van dezelfde ochtend ontvingen wij van team communicatie het betreffende persbericht.
Vervolgens lezen wij in de besluitenlijst van 19 april, een week later dus, het besluit om de raad voor te stellen het integraal uitvoeringsplan regiostad Emmen vast te stellen. Het voorgestelde raadsbesluit is op dezelfde dag gedagtekend.

Inmiddels is het 19 mei. En vandaag bespreken we het raadsbesluit voor, dat we, mits er instemming is, op 2 juni aanstaande vaststellen en daarmee het integraal uitvoeringsplan regiostad Emmen.

Op 2 juni zijn we bijna twee maanden verder dan het persbericht van 12 april. Bovendien, ik benadruk het nog maar eens, dat alhoewel wij het niet verwachten, de raad natuurlijk in haar recht staat dit besluit niet vast te stellen.

Voorzitter, wat de fractie van D66 Emmen betreft is dit echt niet de manier hoe een proces hoort te lopen en bovendien behoorlijk oneerbiedig naar de rol van deze commissie en de raad. Volgens ons, en hier hoor ik ook graag de andere fracties over, komt het college met een voorstel, waar de commissie vervolgens over discussieert, wat de raad vervolgens vaststelt, en wat het college vervolgens uitvoert. De gemeenteraad is het hoogste orgaan, niet het college.

Graag horen wij hoe het college dit verloop verklaart, voor wij in de tweede termijn tot een inhoudelijke bespreking van het plan toekomen.