D66-plan voor verkeersveiligheid bij afsluiting Edeseweg

De afsluiting van de Edeseweg leidt tot veel problemen voor de verkeersveiligheid en leefbaarheid van Bennekommers en Edenaren. D66 Ede heeft een meldpunt geopend en veel verontruste signalen ontvangen van inwoners. Op basis van deze inbreng heeft D66 een plan ontwikkeld met maatregelen die de gemeente kan nemen om de afsluiting veiliger en leefbaarder te maken.

Cruciale weg afgesloten

De cruciale Edeseweg wordt voor ruim een jaar volledig afgesloten van Bennekom naar Ede. Voor ouders die hun kinderen naar school of de kinderopvang brengen in Ede zorgt dat vaak voor minstens een verdubbeling van hun reistijd. Alternatieve routes gaan over wegen en kruispunten zoals de Dr. W. Dreeslaan die onder normale omstandigheden eigenlijk al het verkeer niet goed aankunnen.

Meldpunt gestart

De planning kan haast niet slechter, omdat in februari de werkzaamheden aan de Kierkamperweg beginnen waardoor Bennekom nóg een uitvalsweg verliest. Tegelijkertijd wordt het busvervoer naar Ede niet versterkt, maar moeten Bennekommers overstappen van bus om naar Ede-Wageningen te komen. Fietsers worden omgeleid naar oversteekpunten die zonder de toegenomen drukte al onacceptabel onveilig waren. Inwoners hebben de fractie van D66 Ede hierover veelvuldig benaderd om hun problemen te delen en oplossingen aan te dragen.