Ons verkiezingsprogramma in begrijpelijke taal!

Bij D66 geloven we dat politiek voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarom hebben we ons verkiezingsprogramma voor 2026-2030 nu ook beschikbaar in begrijpelijke taal! Dit verkorte programma legt in eenvoudige woorden uit wat we willen bereiken voor Deventer: meer betaalbare woningen, beter onderwijs, een groenere stad, een sterke economie en een samenleving waar iedereen meedoet.

Waarom begrijpelijke taal?
We willen dat iedereen – jong en oud, met of zonder leesbeperking – onze plannen kan begrijpen. Zo bouwen we samen aan een Deventer vol kansen en vooruitgang. Het kan wél!

Hoogtepunten uit het programma:

Wonen en leefomgeving: Genoeg betaalbare en duurzame huizen voor iedereen. We bouwen in de stad en dorpen, maken procedures korter en wijken groener en veiliger.
Onderwijs en kansen: Goed onderwijs als start voor een leven vol kansen. Scholen met groene omgevingen, veilige routes en hulp voor kinderen die het moeilijk hebben. Plus een leven lang leren voor werk in de regio.

Een duurzaam Deventer: Een schone, groene gemeente. Energie besparen, duurzame bronnen gebruiken, afval hergebruiken en iedereen helpen met verduurzamen.

Werken en ondernemen: Ruimte voor bedrijven om te groeien. Betere bereikbaarheid met fiets, bus en trein. Veilige werkplekken, innovatie en eerlijke huisvesting voor arbeidsmigranten.

Gezondheid, welzijn en cultuur: Een gezonde, sportieve en creatieve gemeente. Investeren in sport, cultuur, zorg en hulp voor jongeren. Genoeg huisartsen dichtbij huis.

Samenleven en diversiteit: Een gemeente waar iedereen zichzelf kan zijn. Geen discriminatie, taalonderwijs voor nieuwkomers en een veilige plek voor vluchtelingen.

Democratie en bestuur: Een open overheid die luistert en samenwerkt. Inwoners eerder betrekken, jongeren een stem geven en zorgvuldig omgaan met geld en gegevens.

Download het volledige programma in begrijpelijke taal hier.

Stem 18 maart op D66 – want het kan wél in Deventer.

Met vooruitstrevende groet, Rik van Wijk Lijsttrekker D66 Deventer

LET OP: auteursrechten ontbreken. S.v.p. de auteursrechten invullen voor deze afbeelding before using it.