Raadsleden eisen actie tegen homohaat Huygenspark

Beeld: Jason Leung

De afgelopen twee maanden is de regenboogvlag op het Huygenspark maar liefst acht keer vernield. De regenboogbank die vervolgens is neergezet werd daarna binnen een week beklad met rode verf. D66, VVD, GroenLinks, PvdA, PvdD, SP en HSP vinden dit onacceptabel en willen meer actie tegen dit homofoob vandalisme. Op de internationale dag tegen homohaat (IDAHOT) is er een bijeenkomst voor een Den Haag waar iedereen zichzelf kan zijn.

Meerderheid raad wil actie

De homofobe vernielingen blijven maar komen in het Huygenspark in de Stationsbuurt en een meerderheid van de raad is er helemaal klaar mee. Raadsleden van D66, VVD, GroenLinks, PvdA, PvdD, SP en HSP willen meer voorlichting over LHBTI+-rechten rondom het Huygenspark en in de stad in het algemeen. De partijen willen dit onder andere samen met organisaties uit de Stationsbuurt vormgeven. Ook vragen ze zich af of de aanwezige camera’s voldoende zijn en of er capaciteit is om deze beelden uit te lezen. Dankzij camerabeelden heeft de politie vorige maand twee jonge daders van 14 en 17 kunnen aanhouden, maar het vandalisme is nog niet voorbij.

De liefde wint

Isabel Bos (GroenLinks): ”Het is belangrijk dat we als gemeente een eenduidig signaal geven: wij staan pal voor de queer-community. Dit moeten we elke dag herhalen, want iedereen in Den Haag heeft recht op een veilige leefomgeving. Ongeacht je genderidentiteit, seksuele voorkeur of afkomst. We kiezen de kant van de liefde, zodat de liefde wint!”. Robin Smit (Partij voor de Dieren): “Overal in onze stad komen uitsluiting en pesterijen voor, vanwege het feit dat we ons zelf zijn. Dit vraagt om een stadsbrede aanpak om acceptatie en emancipatie te verbeteren”. Hinke de Groot (CDA): “Wij staan voor een stad waar iedereen zichtbaar zichzelf mag zijn en we met respect met elkaar omgaan. Het vernielen van een regenboogvlag en andermans spullen, is onacceptabel”.

Bijeenkomst op Huygenspark tegen homofobie

“De regenboogvlag is niet zomaar een vlag, het staat symbool voor een samenleving waarin iedereen vrij en zichtbaar zichzelf kan zijn”, zegt raadslid Marije Mostert (D66). “Dat de regenboogvlag constant vernield wordt is niet gewoon vandalisme, het is een hatecrime”. Daarom organiseren het COC, en Pride66, het LHBTI+-netwerk van D66, dinsdag een bijeenkomst op het Huygenspark. Op die dag is de internationale dag tegen homofobie, bifobie en transfobie (IDAHOT). Mostert: “We roepen iedereen die de regenbooggemeenschap een warm hart toedraagt samen te komen. We komen op voor onze grondrechten en laten we zien dat wij samen voor een Den Haag staan waar iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht van wie je houdt, hoe je je presenteert of identificeert”.

Sluit je aan bij de bijeenkomst tegen homohaat en vandalisme in het Huygenspark. De bijeenkomst start om 17:00 op dinsdag 17 mei.