Raad wil haast maken met meldpunt tegen straatintimidatie

Beeld: Martijn Beekman

Nageroepen, nagesist en uitgescholden worden. Bijna de helft van alle Hagenaars heeft met straatintimidatie te maken gehad in het afgelopen jaar. Om de intimidatie op straat tegen te gaan komt er dankzij een motie van D66 nu sneller een meldpunt. “We kunnen straatintimidatie alleen stoppen als we het beter in kaart brengen. Daar kunnen we niet mee wachten”.

Melden helpt
“We moeten er alles aan doen om straatintimidatie te stoppen. Iedereen moet veilig over straat kunnen”, zegt D66-raadslid Marije Mostert. Het raadslid wil daarom dat het meldpunt tegen straatintimidatie sneller online komt. Zo kunnen slachtoffers duidelijk kunnen aangeven wanneer en waar ze worden lastiggevallen. Een dergelijk meldpunt bestaat al voor Scheveningen en dat lijkt goed te werken. Mostert: “Bewoners hebben daar één centrale plek waar ze terecht kunnen en instanties hebben één plek waar ze signalen binnen krijgen. Melden helpt”. De motie die ze hiervoor indiende samen met Janneke Holman van de PvdA is door de raad aangenomen.

Verbod op straatintimidatie is het doel
Het oprichten van een meldpunt zal straatintimidatie niet oplossen, maar het brengt wel hotspots in beeld en er gaat een afschrikkende werking vanuit richting daders. “We moeten alles doen om straatintimidatie te stoppen. Meisjes worden lastiggevallen op straat, jonge homo’s worden bedreigd omdat ze hand in hand lopen en moslima’s worden nageroepen omdat ze een hoofddoek dragen” zegt Mostert. “Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Maar als het gebeurt is het belangrijk dat mensen het kunnen melden. Zo kunnen we meer doen om straatintimidatie tegen te zodat iedereen veilig over straat kunnen, ongeacht wie je ook bent”.