Peperdure, tijdelijke ZZP’ers dreigen
normale docenten te verdrukken, D66
roept wethouder op tot actie

Beeld: Sabastiaan Nederhoed

Veel Haagse basisscholen en middelbare scholen hebben last van het lerarentekort. Honderden vacatures staan open, met tot gevolg dat steeds vaker dure ZZP’ers worden ingehuurd. Maar deze leraren worden vaak voor hoge bedragen ingehuurd en zijn ook weer snel weg, met tot gevolg dat mogelijk veel onderwijsgeld richting dure uitzendbureaus gaat, in plaats van de leraar in vaste dienst in de klas. “Deze peperdure kortetermijnoplossing maakt het alleen maar lastiger voor de vaste docent die het beste wil voor zijn of haar klas”

Continuïteit onderwijs in gevaar

Docenten die in de Haagse raad spraken over het docententekort trokken aan de bel over de groei van het aantal ZZP’ers voor de klas. Ze worden gezien als een noodzakelijk kwaad, maar tegelijk vragen ze een groot deel van het schoolbudget. Daarnaast worden goede vaste leraren door uitzendbranches verleid om zich als uitzendkracht te laten inhuren, wat ten koste gaat van de continuïteit. “We dreigen in een vicieuze cirkel te raken, waarin scholen bakken geld kwijt raken aan tijdelijke leraren terwijl de normale, vaste docenten ook worden verleid om van school naar school te springen. Als we dit niet stoppen heeft straks elke klas elke maand een totaal andere docent voor de klas”, waarschuwt raadslid Caroline Verduin. “De continuïteit van het onderwijs wordt ondermijnd”

Caroline Verduin

Onderwijsgeld hoort in het onderwijs

In andere steden zoals Amsterdam hebben schoolbesturen afgesproken geen gebruik te maken van ZZP’ers. Een lichtend voorbeeld voor Den Haag, volgens Verduin. In een motie roept ze de wethouder op om in gesprek te gaan met de schoolbesturen en schoolleiders om peperdure ZZP-docenten buiten het klaslokaal te houden. Verduin: ”Zo behouden we het onderwijsgeld in het onderwijs, het talent voor de klas, en de continuïteit op school.”