Kindervragenuurtje komt naar de Haagse raad

Caroline Verduin - Beeld: Martijn Beekman

Het is de leukste manier om kinderen bij de politiek te betrekken: het kindervragenuurtje in de Tweede Kamer. Een uur lang mogen kinderen in de Tweede Kamer alles vragen aan de ministers. Dankzij een voorstel van D66 komt het kindervragenuurtje deze donderdag ook naar de Haagse gemeenteraad

Den Haag is ook van Haagse kinderen

“Je kan kinderen niet vroeg genoeg betrekken bij de politiek”, zegt raadslid Caroline Verduin. “Met dit vragenuurtje leren we kinderen niet alleen hoe politiek werkt, maar ook dat politiek heel dichtbij is en dat je invloed kan hebben op de stad waar je woont. Het is niet alleen een leuk dagje uit, maar je maakt van kinderen weerbare burgers die betrokken zijn bij onze vrije democratie ”.

Vragen aan college

Het initiatief van het kindervragenuurtje komt uit de koker van voormalig-raadslid Fonda Sahla (D66) die inmiddels als Tweede Kamerlid ook ziet hoe leuk en leerzaam het kindervraaguurtje is. “Het allermooiste van het kindervragenuurtje is dat je ziet dat kinderen soms echt een minister of wethouder uitdagen. Een mooie aanwinst voor onze democratie”, zei Sahla destijds. Verduin, die Sahla heeft opgevolgd als woordvoerder onderwijs: “Als kinderen weten hoe onze democratie werkt, kunnen ze ook beter aan een toekomst werken die ze zelf willen”.