Het akkoord uitgelicht: de vrouwenrechtswinkel

Beeld: Martijn Beekman

Het nieuwe akkoord van de brede coalitie van D66, GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk staat boordevol ambitieuze ideeën. Daarom lichten we een paar plannen uit, zoals de vrouwenrechtswinkel waarmee we ervoor zorgen dat ook vrouwen altijd hun recht kunnen halen

In geval van huiselijke geweld, baanverlies en scheidingen trekken veel vrouwen in juridisch gezien aan het kortste eind. Vooral vrouwen in sociaaleconomische afhankelijke posities zijn onvoldoende op de hoogte van hun rechten. Bovendien is de drempel om rechtshulp te vragen voor veel vrouwen te hoog. Ook weten zij vaak gewoonweg niet waar ze terecht kunnen. Daarnaast zijn de financiële kosten dikwijls een belemmering.

Daarom staat er in het nieuwe akkoord dat we een Haagse Vrouwenrechtswinkel gaan oprichten. Vrijwilligers en welzijnswerkers die contact hebben met deze vrouwen in juridische nood direct doorverwijzen. Dat is keihard nodig voor vrouwen in kwetsbare posities. En bovendien is de vrouwenrechtswinkel gratis. Zo zorgen we ervoor dat iedereen in Den Haag zijn recht kan halen, ongeacht hoe groot je portemonnee is.

Meer leren over onze plannen?
Alle hoogtepunten uit het coalitieakkoord staan hier