Grote zorgen over geweld en intimidatie tegen medisch personeel – D66 op de bres voor vrije en veilige zorg

Deze week werd Den Haag opgeschrikt door een gewelddadig steekincident in een huisartsenpraktijk op de Apeldoornselaan. Het incident staat niet op zichzelf. Negen op de tien verpleegkundigen en verzorgenden krijgen te maken met agressie. D66 maakt zich grote zorgen over de veiligheid van de zorg in Den Haag. “Doktoren, verplegers en hulpverleners moeten altijd hun werk kunnen doen. Vrij en veilig”.

De cijfers liegen er niet om. Maar liefst 92% van de verpleegkundigen en verzorgenden hebben in 2022 te maken gehad met agressie, zowel verbaal als fysiek. En maar liefst één op de drie zorgverleners is dat jaar geïntimideerd of bedreigd. “Wat we aan de Apeldoornselaan zagen is een uitspatting van een groeiende trend: intimidatie en geweld tegen hen die anderen willen helpen”, zegt raadslid Caroline Verduin (D66). “We zien steeds meer verharding, intimidatie en geweld. In de politiek, in de samenleving en ook bij hulpverleners. Dit kan niet zo doorgaan”, zegt Marije Mostert (D66).

De raadsleden hebben het college gevraagd of er contact is met zorginstellingen over bedreigingen en intimidatie. “We moeten weten hoe vaak dit in Den Haag gebeurt, wat we nu doen en wat er beter moet gaan. Wat er aan de Apeldoornselaan is gebeurd mag niet nog eens gebeuren”, zegt Verduin. Mostert: “Het is intens droevig dat uitgerekend de mensen die ons gezond en veilig houden zich steeds eigen zorgen moeten maken over hun eigen gezondheid en veiligheid. Doktoren, verplegers en hulpverleners moeten altijd hun werk kunnen doen. Vrij en veilig”.