Gratis zonnebrand om huidkanker te voorkomen – College positief over plan D66 en PvdD

Beeld: Onela Ymeri

Zo fijn als de zon ook is, zo gevaarlijk kan het ook zijn. Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker en goed insmeren een van de belangrijkste manieren om die ziekte te voorkomen. Om ervoor te zorgen dat iedereen veilig de zomer kan doorkomen hebben D66 en Partij voor de Dieren voorgesteld om gratis zonnebrand uit te delen op het strand en terrassen. Het college reageerde daar positief op. “Hopelijk heeft Den Haag volgend jaar niet alleen een betere zomer, maar ook eentje die veilig is”.

Op veel plekken zijn de afgelopen jaren zonnebranddispensers neergezet. Ook in Den Haag stonden ze op een paar punten die bijzonder goed gebruikt zijn. Daarom hebben D66 en Partij voor de Dieren samen aan het college gevraagd om volgende zomer veel meer zonnebranddispensers neer te zetten. Het college reageerde daar positief op. GGD Den Haag zal in 2024 samen met de KWF een project starten rondom kankerpreventie, waar gratis verstrekken van zonnebrand onderdeel van kan zijn.

Veilig de zomer door

“Huidkanker is een vreselijke ziekte waar we veel meer tegen kunnen doen”, zegt Caroline Verduin van D66. “Door op de juiste plekken, zoals op het strand en op zonnige terrassen zonnebrand uit te delen helpen we onze inwoners om huidkanker te voorkomen. Zo kan iedereen veilig van de zon genieten.”

Goed voor mens en milieu

‘We zijn blij dat op meer plekken in Den Haag milieuvriendelijke zonnebrand crème beschikbaar komt. Dat maakt het laagdrempeliger om je in te smeren! Dat is goed voor de volksgezondheid en het milieu’. Aldus Robin Smit, Partij voor de Dieren