“Geef kinderen een gezonder leven” – Gemeente gaat rookvrije schoolstraten onderzoeken

Beeld: Pawel Czerwinski

Het aantal rokers in Nederland stijgt, ook onder jongeren. Dat heeft grote gevolgen voor de gezondheid. D66 wil onderzoeken of schoolstraten niet beter rookvrij kunnen worden en een meerderheid van de raad stemde daarmee in. Raadslid Caroline Verduin (D66): “Schoolstraten zijn de plekken voor kinderen, niet voor rokers.”

Maatregelen om het aantal rokende jongeren te verminderen, en voor een rookvrije generatie na 2040 te zorgen, schieten tekort. Dat blijkt uit onderzoek over het Nationaal Preventie Akkoord. “ Dit is droevig nieuws, want roken is een van de gevaarlijkste en meest ongezonde gewoontes die we kinderen en jongeren kunnen aanleren”, zegt raadslid Caroline Verduin (D66). “Zien roken, doet roken. Daarom moeten we kinderen de kansgeven om rookvrij op te groeien.”

“We moeten kinderen de kans geven op een gezond leven”

Caroline Verduin

Goede resultaten met rookvrij gebied Rotterdam
Verduin wil onderzoeken of het mogelijk is om straten waar scholen aan liggen rookvrij kunnen worden gemaakt. “In Rotterdam is het gebied rondom het Erasmus MC en de Hogeschool van Rotterdam al jaren rookvrij en in Den Haag hebben we zelf goede ervaringen met het autoluw maken van schoolstraten tijdens de drukke start en einde van de schooldag”. De meerderheid van de gemeenteraad steunde Verduin en stemde in met haar motie om de mogelijkheden te onderzoeken.

Rokers zetten stapje terug voor kinderen
Verduin kwam op dit idee door een vraag tijdens het Kindervragenuur van twee leerlingen van basisschool Benoordenhout. ‘’Op de straat en stoep voor hun school wordt vaak door middelbare scholieren gerookt, dat willen de kinderen liever niet voor hun schoolplein. Laat rokers een stapje terug zetten, zodat kinderen een rookvrije omgeving hebben. Want één van de belangrijkste dingen die we als samenleving kunnen doen, is kinderen de kans geven op een gezond leven.”