Daniel Scheper, Birgül Özmen en Anno Fekkes nemen afscheid als raadslid

Vandaag nemen de Haagse D66-raadsleden Daniël Scheper en Birgül Özmen afscheid van de Haagse gemeenteraad. De twee langstzittende raadsleden van de partij hebben zichzelf niet voor een derde termijn verkiesbaar gesteld. Ook Anno Fekkes neemt afscheid als raadslid, maar hij zal op korte termijn terugkeren als fractievertegenwoordiger.

Birgül Özmen
Birgül Özmen kwam in 2014 met voorkeurstemmen in de Haagse raad en heeft zich daar hard gemaakt voor cultuur, sport en voor betere kansen voor jongeren. Tijdens het maken van het Kunstenplan, waarin alle subsidies voor Haagse culturele instellingen worden verdeeld, heeft ze zich ingezet voor cultuur in de wijk en kunst die recht doet aan de diversiteit van de stad. Ze zorgde ervoor dat de wereldberoemde Haagse filosoof Spinoza een prominente plek in het toerismebeleid krijgt, heeft zich ingezet voor cultuureducatie op Haagse scholen en dankzij haar zijn Haagse sportvelden nu rookvrij geworden.

Naast cultuur heeft Birgül zich ook ingezet voor betere kansen voor jongeren, door de nieuwe generatie Hagenaars te helpen met het voorkomen van armoede en het helpen met hun schulden. Ook was Birgül voorzitter van de commissie Bestuur en maakte ze deel uit van de vertrouwenscommissie die op zoek moest naar een nieuwe burgemeester. “Ik kan met trots terugkijken of twee stevige termijnen als volksvertegenwoordiger. Als het gaat om sport, cultuur en het aanpakken van armoede heb ik het verschil kunnen maken”. Hoewel ze stopt als raadslid, stopt Birgül niet met zich inzetten voor de maatschappij. “Het is en blijft mijn grote passie om te werken aan een betere samenleving. Dat ga ik doen door te helpen met de Orange Dragon Foundation die wereldwijd fondsen werft voor onderzoek naar de behandeling van eierstokkanker”.

Daniël Scheper
Daniël Scheper is samen met Birgül een van de langstzittende leden van de fractie. Hij kwam eerst tijdelijk in de raad, en was vanaf 2016 permanent raadslid. In de afgelopen jaren heeft hij zich onder andere harde gemaakt voor stedelijke ontwikkeling, financiën en economie. Tijdens de coronacrisis kwam hij op voor de Haagse horeca en hij kreeg landelijke bekendheid door zijn inzet voor de ontwikkeling van de Binckhorst en zijn kennis over de omgevingswet. Hij heeft Den Haag scherp gehouden en altijd gekeken hoe de stad mee kon gaan in de tijd. Zo kwam hij met het voorstel om van industrieterrein ZKD het kloppende hart van groene industrie te maken. Hij heeft zich ingezet voor de verduurzaming van de Haagse Markt en hield problemen met de ICT en dienstverlening op het stadhuis scherp in de gaten. Hij vroeg aandacht voor gevaarlijke kunstgrasvelden en pleitte voor een algemeen verbod op plastic tasjes. Samen met Birgül kwam hij met het plan om een Haagse Walk of Fame tussen Centraal Station en Amare aan te leggen.

Als voorzitter van de rekeningencommissie speelde hij een belangrijke rol in het controleren van het financiële beleid van de gemeente. Een van de zaken waar hij het meest trots op is is het feit dat hij een rol van betekenis kon spelen voor doven in Den Haag. “Ik ben dankbaar dat ik zo lang zoveel heb kunnen betekenen voor D66 en Den Haag. Na twee zeer intensieve en boeiende termijnen heb ik besloten mij niet meer verkiesbaar te stellen. Het is tijd voor iets nieuws en tijd voor familie, vrienden en mijzelf. Tot ziens in de mooiste stad achter de duinen!”

Anno Fekkes
Anno was sinds 2021 fractievertegenwoordiger en volgde in november van dat jaar Fonda Sahla op als raadslid. Anno was jarenlang hoofddocent aan de KABK en heeft allerlei verschillende initiatieven in de culturele en maatschappelijke sector op zijn naam staan. Met die ervaringen werkt hij nu als coach om ontwerpers en kunstenaars te helpen met het ondernemerschap. “Als docent en coach heb ik me decennialang ingezet voor de jongeren die de toekomst van onze stad zijn. Als fractievertegenwoordiger en als raadslid heb ik dat eigenlijk ook gedaan”.

Als toenmalig fractievoorzitter heeft Dennis Groenewold veel met Fekkes gewerkt. “Niet alleen is Anno inhoudelijk sterk, maar ook vaak vol enthousiasme in de stad te vinden. Ik wil Anno heel erg bedanken voor de enorme inzet die hij heeft getoond en de fijne persoon die hij is, het was een genot om hem in de fractie te hebben. Gelukkig is er een zeer grote kans dat Anno als fractievertegenwoordiger actief blijft en hoeven we hem niet te lang te missen.”

D66 is dankbaar
Fractievoorzitter en lijsttrekker Robert van Asten roemt de inzet van Daniël en Birgül in de afgelopen jaren. Van Asten: “Deze twee raadsleden hebben ontzettend veel voor de stad betekent. Ik ben blij dat zij hun ervaring willen doorgeven aan opvolgers die na de verkiezingen in de fractie komen.” Groenewold was fractievoorzitter in de afgelopen periode en heeft vanuit de fractie veel met de twee vertrekkende raadsleden samengewerkt: “Daniël en Birgül hebben zich met hart, passie en plezier ingezet voor D66 en voor Den Haag. In een bijzonder rumoerige tijd in de raad hebben ze koers gehouden en waren ze een belangrijk onderdeel in het succes van D66 in de afgelopen acht jaar”.