D66 wil duidelijkheid over toekomst jongerenraad

Beeld: fauxels

Jongeren moeten meer kunnen meepraten en besluiten over hun eigen toekomst, dat was het plan dat D66 samen met Haagse jongeren had ingediend tijdens de coronapandemie. Maar hoewel de coronapandemie inmiddels verleden tijd is, is er nog geen duidelijkheid over of de jongerenraad nu is opgezet of niet. D66 vraagt om opheldering.

Jongeren werden bovengemiddeld hard geraakt door de coronamaatregelen. Drie op de vier jongeren had mentale klachten, tegen iets minder dan de helft van de ouderen. Na gesprekken met Haagse jongeren presenteerde D66 een actieplan om jongeren uit de coronacrisis te helpen. Een van de belangrijkste punten uit dat plan was het oprichten van een jongeren OMT. Hierin kunnen Haagse jongeren zelf actief meepraten en meedenken over de crisis en welke impact dat heeft op hun leven.

Jongeren verdienen een stem

Het college was enthousiast over het plan en nam het idee van een jongeren OMT over. Deze jongerenadviesraad zou in 2023 gestart moeten zijn, maar tot nu toe is het stil. Initiatiefneemster Marije Mostert trekt daarom aan de bel en wil van het college weten hoe het ervoor staat. “De politiek heeft al te vaak de mening en ideeën van jongeren genegeerd. En als je mensen niet mee laat praten, los je hun problemen niet op en geef je ze niet de kans om alles uit het leven te halen”, zegt Mostert. “Jongeren verdienen het om mee te praten over hun leven. Den Haag is ook hun stad”.