D66 presenteert actieplan: “Kinderen van arbeidsmigranten verdienen een toekomst”

Beeld: Sabastiaan Nederhoed

In de lokale en landelijke politiek wordt steeds vaker gesproken over de kwetsbare positie waar arbeidsmigranten in leven. Maar een belangrijke groep wordt stelselmatig vergeten, terwijl ze misschien wel het meest kwetsbaar van allemaal zijn: de kinderen van arbeidsmigranten. Met het actieplan ‘Kinderen van arbeidsmigranten verdienen een  toekomst’ wil Caroline Verduin daar verandering in brengen.

In Den Haag zijn er bijna 6000 kwetsbare kinderen van arbeidsmigranten, de grootste groep van alle Nederlandse gemeenten. Er kunnen schrijnende situaties ontstaan, zoals kinderen die opeens verdwijnen uit het klaslokaal voor maanden of jaren en opeens weer op komen dagen of helemaal verdwijnen. Vaak omdat de ouders (tijdelijk) werk hebben gevonden in een ander land of andere gemeente. Wanneer ouders met een kind opnieuw aankloppen voor onderwijs worden de scholen met een dilemma geconfronteerd: ze moeten namelijk vaak weer opnieuw beginnen met het geven van onderwijs aan het kind.

Als we niets doen verliezen we een hele generatie met jonge volwassenen”

~ Caroline Verduin

D66 Den Haag wil dat de gemeente Den Haag meer gaat focussen op deze groep. Want alle kinderen in Den Haag verdienen een goede toekomst. Raadslid Caroline Verduin (D66) presenteert daar een actieplan voor. In haar actieplan roept ze onder andere op om het leren van Nederlands voor ouders makkelijker te maken, zodat ouders beter in contact staan met hun omgeving en de school van hun kinderen. Er moeten meer deskundigen, meertalige gemeenteambtenaren en leerplichtambtenaren komen die helpen met kinderen van arbeidsmigranten op school te houden. En er moet meer gedaan worden om kinderen klaar te stomen voor een succesvolle schoolcarriere in het Nederlandse onderwijssysteem.

“Alle kinderen in Den Haag verdienen een goede toekomst”, zegt Verduin. “We moeten de talenten van deze kinderen koesteren en voorkomen dat hun problemen alleen maar erger worden. Als we dat niet doen verliezen we een hele generatie met jonge volwassenen.”