D66 en Hart voor Den Haag: schoolzwemmen mag niet verdwijnen

Beeld: Nork Photography

Kunnen zwemmen is van levensbelang. Maar deze nood dreigt een luxe te worden omdat het schoolzwemmen op sommige scholen verdwijnt en de wachtlijsten voor zwemlessen alleen maar toenemen. Raadsleden van D66 en Hart voor Den Haag trekken aan de bel bij het stadsbestuur. “We moeten de kinderen niet laten spartelen”.

Voor de stad achter de duinen is het water altijd dichtbij. Maar helaas zijn er te veel mensen die niet kunnen zwemmen. Het aantal doden door verdrinking, zeker aan zee, zijn de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Vaak ging het om mensen die niet of nauwelijks hebben leren zwemmen. Het bewijst dat leren zwemmen niet een luxe is, maar absolute noodzaak.

Dit schooljaar gaat de wettelijke eis in dat op de basisschool minimaal twee uur bewegingsonderwijs wordt gegeven. Helaas valt schoolzwemmen niet onder bewegingsonderwijs, en daarom dreigt het schoolzwemmen in de verdrukking te komen. Raadsleden Caroline Verduin (D66) en Coen Bom (Hart voor Den Haag) willen daarom weten of schoolzwemmen zijn hoofd boven water weet te houden op alle Haagse scholen.

Wachtlijsten zijn lang, en zonder schoolzwemmen is de kans groot dat kinderen uit kwetsbare gezinnen überhaupt niet leren zwemmen”, zegt Verduin. “Kunnen zwemmen is geen luxe, maar van levensbelang”. Coen Bom: “Zwemmen is letterlijk van levensbelang in deze stad. Het is onze plicht om te zorgen dat kinderen op jonge leeftijd leren zwemmen en daarbij mag geldgebrek van de ouders zéker geen enkele rol spelen”