Robert van Asten

Robert van Asten - Beeld: Martijn Beekman

Robert van Asten is wethouder Stedelijke ontwikkeling, Bibliotheken en Europa en eerste loco-burgemeester.

• 45 jaar
  • Voorburg
  • Den Haag

Als wethouder is Van Asten ook verantwoordelijk voor de portefeuilles Gebiedsontwikkeling CID Binckhorst, Internationale Zone, Kijkduin, Regionale samenwerking, Lobby en Bibliotheken. Hij is stadsdeelwethouder Segbroek.

Van Asten was de lijsttrekker van D66 Den Haag tijdens de vorige gemeenteraadsverkiezingen.

Kun je jezelf even voorstellen?

Ik ben geboren in Voorburg, opgegroeid in Rijswijk en altijd met Den Haag verbonden geweest. Dat komt door mijn grootouders die in Bohemen en Laakkwartier woonden, door 25 jaar voetbal op de Haagse velden en de vele bezoekjes aan het strand, bioscopen en de binnenstad. Na mijn studie ben ik in Den Haag gaan samenwonen op een klein flatje in Loosduinen en na een paar jaar verhuisd naar wat groters. Wel in de buurt van het strand natuurlijk, want niets is zo fijn om over het strand te lopen, door de duinen te rennen of in de zee te zwemmen.

Wat is jouw drijfveer voor het politieke werk?

Hoe Den Haag zich ontwikkelt en wat voor impact dat heeft op de Hagenaars gaat me nauw aan het hart. Als raadslid en nu als wethouder heb ik de afgelopen jaren gemerkt hoeveel stadgenoten zich het lot van hun stad aantrekken en zelf met waardevolle initiatieven komen om de stad te verbeteren. Ik wil me volledig inzetten om die initiatieven, en vele andere plannen, uit te werken voor een toekomstbestendige stad.

Wat heb jij als wethouder voor de stad gedaan?

We hebben een volledig nieuwe visie op verkeer en vervoer in de stad neergezet. Ruim baan voor de fiets, voor de voetganger en het OV. Onze ambitie is om nooit meer verkeersdoden te hebben in onze stad. Als Oslo en Helsinki het kunnen, dan kan Den Haag dat ook. We hebben daarom talloze straten opnieuw ingericht zodat het veiliger is voor iedereen. We lossen parkeerproblemen op door niet méér parkeervergunningen af te geven dan er parkeerplekken zijn, en we leggen nieuwe OV-verbindingen aan zodat iedereen in Den Haag verbonden is met elkaar.

De culturele sector is hard geraakt door de coronapandemie, maar we hebben alles op alles gezet om ze te helpen. En Amare, de huiskamer van onze stad, is eindelijk af! Ga er heen, want het is een fantastische aanwinst van wereldniveau voor onze stad.

Waar komen inwoners
jou tegen?

Ik fiets graag overal in de stad naar toe om te horen van bewoners wat er in hun wijk beter kan. Plannen worden immers vaak alleen maar beter als direct betrokkenen hierover mee kunnen denken.  Als stadsdeelwethouder Segbroek zal je me daar dan ook zeker vaak treffen. Dat kan op de fiets of met bewoners aan de wandel door hun buurt.