Het Prins Bernhardviaduct loopt van Bezuidenhout naar het centrum. Het gaat over het spoor heen, achter de Koninklijke Bibliotheek, Centraal Station en de ministeries aan de Wijnhaven langs, en eindigt ter hoogte van Amare. Maar doordat het viaduct over het spoor heen gaat is het een hoge, betonnen kolos die de Rivierenbuurt volledig overschaduwt. Noorlander: “Er kijken talloze mensen direct tegen een betonnen muur aan, en het geeft iedereen in de Rivierenbuurt het idee dat ze achter een grote muur verstopt zitten”.
Nu er plannen worden gemaakt voor wat er met het viaduct moet gebeuren wil D66 dat er nadrukkelijk wordt gekeken naar opties die ervoor zorgen dat het viaduct niet als een muur door de stad trekt. Het Prins Bernhardviaduct wordt in de raad besproken en daar zal Noorlander een motie indienen om dit onderzoek mogelijk te maken. “Het is niet makkelijk, want het viaduct speelt een belangrijke rol in het openbaar vervoer van de stad, aangezien het centrale busstation direct aan dit viaduct ligt”, aldus Noorlander. “Maar dat betekent dat we extra creatief moeten zijn en met extra plannen moeten komen. Want nu we werk maken van dit viaduct, moeten we de belangen meenemen van de Rivierenbuurt”.
D66: maak plannen om Rivierenbuurt te bevrijden van uitzicht op betonnen kolos Prins Bernhardviaduct
Het is een van de grootste barrières van Den Haag: het Prins Bernhardviaduct. De brug is als een muur die de Rivierenbuurt scheidt van de rest van het centrum. D66-raadslid Joren Noorlander wil dat er onderzocht wordt hoe het viaduct zo herontworpen kan worden dat het niet een van de meest vergeten wijken van Den Haag volledig afscheidt van de rest van de stad.