Debat over Amare Rapport: het begin van een nieuwe cultuur in de raad

Beeld: Corentin

Vandaag spreekt de gemeenteraad in een debat over het indringende rapport ‘Amare: Bijzonder Complex’. D66 schaart zich achter de aanbevelingen van het rapport en steunt een motie van afkeuren tegen de misleiding die in elkaar opvolgende college’s hebben plaatsgevonden. Fractievoorzitter Marieke van Doorn: “Voor D66 is dit rapport het begin van een nieuwe manier van werken. Zowel in de samenwerking tussen raad en college, als in de raad zelf”.

Maanden hebben de leden van de Amare commissie zich gebogen over de bouw van het cultuurpaleis naast ons stadhuis. Het is niet de eerste keer dat we het zeggen, en het zal niet de laatste keer zijn: we zijn de commissie ontzettend dankbaar voor het doorspitten van alle duizenden documenten over het besluitvormingsproces van de afgelopen 15 jaar en het doorzagen van de hoofdpersonen.

Grote dank. Want er is veel aan het licht gekomen in dit indringende rapport: door de jaren heen zijn veel fouten gemaakt, met als zwaarste conclusie: misleiding. Onze fractie zal daarom motie van afkeuring van de Partij voor de Dieren over de misleiding het onvolledig informeren van de raad op verschillende momenten in die lange periode steunen. Omdat we aan iedereen duidelijk willen maken dat we misleiding van de raad – en daarmee van de stad – afkeuren.

We omarmen de conclusies en aanbevelingen uit het enquêterapport en zullen voor het raadsvoorstel stemmen. Onze fractie zet zich in om de wijze lessen uit het rapport, ook daadwerkelijk onderdeel te maken van de nieuwe bestuurscultuur. Want onze handtekening staat niet voor niets onder het huidige coalitieakkoord waarin we hebben opgeschreven deze te willen verbeteren. Coalitiefracties hebben van de enquêtecommissie een flinke veeg uit de pan gekregen: we hebben te veel aan de coalitieleiband gelopen en te weinig kritisch vermogen aan de dag gelegd. Ook D66, als grootste coalitiepartij wil dualistischer gaan opereren. Daarom is het goed om als raad samen tijdens de eerstvolgende raadsconferentie door te praten over hoe wij samen vorm gaan geven aan onze nieuwe bestuurscultuur.

Marieke van Doorn

Dit is een begin
Daarom is het voor D66 duidelijk. De besluitvorming vandaag over het Amare-rapport is niet het einde. Voor D66 is dit rapport het begin van een nieuwe manier van werken. Zowel in de samenwerking tussen raad en college, als in de raad zelf. We zullen groeipijn hebben, het zal schuren, het zal soms fout gaan. Maar dat we aan de slag gaan om tot een nieuwe bestuurscultuur te komen staat vast wat ons betreft.

Ook zullen we het leerprogramma waar het college mee gaat komen kritisch mede vorm gaan geven.

Aantal inhoudelijke punten uitgelicht
We kunnen trots zijn op Amare en haar zalen van wereldklasse. Maar wat is precies het doel van dit culturele hoofdkwartier? Bij de aanbeveling van de Amare-commissie om – beter laat dan nooit – het publieke belang te definiëren, betrekken we graag zoveel mogelijk mensen in de stad. Het is een discussie die essentieel is voor de toekomst van Amare en die we niet kunnen uitstellen. Daarom staan we onder de motie van de SP, om het publiek te betrekken bij de definitie van het publiek belang van Amare.

Onze fractie is blij met de ingezette koers op tegenspraak om het deskundige advies van vrijmoedige ambtenaren voortaan beter mee te kunnen wegen, zodat kritische geluiden niet ondersneeuwen door de politieke wenselijkheid. We steunen daarom de GroenLinks motie om beslisnota’s openbaar te maken, zoals dit ook bij de Rijksoverheid gebruikelijk is.

Andere aandachtspunten die we als fractie zeer ter harte nemen, zijn dat onderhandelingen hotspots voor fouten zijn gebleken. Vandaar dat we de afgelopen onderhandelingen ervoor hebben gekozen nog geen besluit te nemen over de tekorten bij Amare. Dit vraagt meer zorgvuldigheid dan een onderhandelingsproces biedt, dat is ons duidelijk geworden.

Ook aanbestedingen die moeizaam verlopen, zijn voor onze fractie momenten om extra alert te zijn. Om eerder nog eens goed naar ons programma van eisen te kijken, of het wel realistisch is wat we vragen, dan om politieke redenen maar door te duwen.

De conclusies en aanbevelingen van de enquêtecommissie Amare, zijn onder de huid gekropen van de D66-fractie. We zijn allergisch geworden voor onvolledige dossiers en tijdsdruk vanuit het college, waardoor we geen zorgvuldige besluiten kunnen nemen als raad. Naar deze wijze les handelen we nu al, en dat zullen we blijven doen.

De commissie heeft ons ook laten zien wat we beter kunnen doen. Geen politieke spelletjes te spelen, niet ons blind te staren op de poppetjes, maar samen naar de inhoud kijken.

Marieke van Doorn

Maar voorzitter, de meest wijze les is misschien wel deze:

De commissie is het goede voorbeeld
In de afgelopen maanden hebben vijf raadsleden van links tot rechts, van oppositie tot coalitie, niet alleen diepgravend en sterk werk geleverd. Maar ook op een harmonieuze manier samengewerkt.

En dat stemt hoopvol. Niet alleen heeft de commissie Amare ons met dit boekwerk verteld hoe het beter kan, ze hebben ons ook laten zien wat we beter kunnen doen. Door geen politieke spelletjes te spelen, niet ons blind te staren op de poppetjes of op partijkleur, maar door samen naar de inhoud te kijken. En dan kunnen we hier alsnog zo scherp in het debat zitten als we willen, maar dan is het duidelijk dat dat voortkomt uit het feit dat we het beste willen voor de stad.

Dus laat ik afsluiten met de commissie bedanken, niet alleen voor hun werk, maar voor hun goede voorbeeld. Een betere bestuurscultuur is inderdaad mogelijk. Nu nog doen.

Dank, voorzitter.