D66 en STIP: ”Waarborg veiligheid en gezondheid van de 120 Delftse sekswerkers”

De fracties van D66 en STIP willen dat de gemeente Delft met sekswerkers in gesprek gaat en veiligheid en toegang tot de zorg voor sekswerkers waarborgt, zonder stigma’s en criminalisering van de legale beroepsgroep.

Onduidelijk beleid

“In Delft zijn er geen bordelen, maar dat betekent niet dat er geen Delftse sekswerkers zijn,” zegt D66 commissielid Melanie Oderwald-Ruijsbroek . “Uit onderzoek blijkt dat er in Delft 120 sekswerkers actief zijn.” Het is onduidelijk welk beleid de gemeente voert voor de veiligheid en toegang tot zorg voor sekswerkers.

Niet alle sekswerkers slachtoffer van mensenhandel

Hoewel de meeste slachtoffers van mensenhandel in de prostitutie terechtkomen, zijn niet alle sekswerkers slachtoffer van mensenhandel en heeft niet alle mensenhandel betrekking op sekswerk. Informatie over veilig en gezond sekswerk en de eventueel benodigde juridische bijstand voor Delftse sekswerkers is lastig te vinden. STIP raadslid Ida de Boer: “We willen dat de gemeente in gesprek gaat met sekswerkers in het kader van laagdrempelige zorg en bijstand”. D66 en STIP hebben hier schriftelijke vragen over gesteld aan het college.