Delftse gemeenteraad stapt na D66-motie af van WhatsApp en kiest voor privacyvriendelijke communicatie

Afgelopen dinsdag nam de gemeenteraad van Delft met twee derde meerderheid een motie van D66 aan en besloot daarmee voor de communicatie tussen groepen raadsleden geen gebruik meer te maken van WhatsApp, maar over te stappen op een privacyvriendelijk alternatief. “We willen raadsleden niet dwingen per 15 mei met de voorwaarden van WhatsApp akkoord te gaan, waarmee ze toestemming geven voor het opslaan en delen van gebruikersinformatie”, aldus fractievoorzitter Christine Bel.

Privacygevoelige informatie

Vanaf 15 mei zijn alle gebruikers van WhatsApp verplicht om akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden van WhatsApp, dat onderdeel is van datagigant Facebook. Zonder dat akkoord wordt de app vanaf die datum onbruikbaar. In deze voorwaarden staat dat zogenaamde ‘meta-data’, zoals je locatie, je IP-adres, wat voor type bestanden je stuurt, contactgegevens, met wie je chat en hoe vaak en gegevens over je apparaat worden opgeslagen en mogen worden gebruikt en gedeeld met derden. “Het gaat dus niet zozeer om de inhoud van de berichten, die zijn versleuteld, maar wel degelijk om privacygevoelige informatie, die voor de werking van de app helemaal niet nodig zijn”, zo licht Christine toe.

Beeld: D66

Bewustwording

De motie leidde tot een stevig debat in de raad. Mede-indiener van de motie Marcel Harinck (STIP), Liedewei Timmermans (OD) en Boris Duijff (SP) betoonden zich vurig voorstander van de motie, die ook op steun mocht rekenen van het CDA en de meeste raadsleden van GroenLinks. Christine Bel is blij met de stap die de gemeenteraad heeft gemaakt: “Ik hoop dat deze motie tevens bijdraagt aan bewustwording rondom het belang van online privacy. We willen dat mensen een geïnformeerde keuze kunnen maken en niet worden gedwongen om hun privacy in te leveren.”