Blijf op de hoogte

dinsdag 19 september 2017

D66’er Stientje van Veldhoven draagt duurzame jurk

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven draagt op Prinsjesdag een jurk van recyclebare stof, gemaakt door twee alumni van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Van Veldhoven was meerdere keren Groenste Politicus en uitgeroepen tot duurzaamste Tweede Kamerlid.

“Duurzaamheid staat terecht hoog op de agenda: gelukkig zijn we ons er steeds meer bewust dat dit niet alleen gaat over windmolens of zonnepanelen, maar ook over alledaagse dingen zoals ons eten en kleding. Ook hierin kunnen we als consument nog grote stappen zetten: met een duurzame stof is hele mooie kleding te maken en het is goed voor het milieu. Dat en de mensen die deze kleding maken en leveren zet ik vandaag graag op de kaart!”

Duurzame stof

De jurk is gemaakt van biologische wol van schapen die volledig dier- en natuurvriendelijk worden gehoed. De stof is geleverd via Modint, een ondernemersorganisatie voor mode en textiel. Ecological Textiles heeft de bio-wol en katoen geleverd, de stof voor de borduursels en accessoires zijn geleverd door Dutch Awearness, de eerste circulaire textielketen met 100% recyclebare stoffen. Het garen waarmee de jurk aan elkaar is gezet is magnetron oplosbaar, waardoor wol en katoen makkelijk te scheiden zijn en hoogwaardig te recyclen. Hoewel er nog weinig kleding van duurzame stoffen in de winkel hangt, is duurzame kleding over een aantal jaar niet meer weg te denken uit kledingrekken. Peter Koppert (Modint): “We moeten veel meer gaan hergebruiken, er wordt nu veel stof weggegooid en veel water verbruikt. En we vinden het belangrijk dat de herkomst van stoffen en kleding transparant is. Recycling van kleding en textiel zien wij als een belangrijke bouwsteen van de circulaire economie. Er is op dit vlak nog veel te winnen!”

Duurzame productie: de digitale paspop

Twee AMFI-alumni hebben hun krachten gebundeld door middel van het combineren van handwerk en digitale vaardigheden. Arielle van der Vaart heeft de jurk ontworpen en met de hand bewerkt, Amber Jae Slooten heeft de jurk digitaal op maat gemaakt. Slooten: “Een 3D-bodyscan, een soort digitale paspop, maakt een avatar met exact jouw maten. Daardoor zijn er veel minder zogenaamde samples van stof nodig om te passen. Dat scheelt verspilling van stof om tot het eindproduct te komen. Binnenkort is het mogelijk om jezelf in te scannen en hebben we altijd een digitale afdruk van ons lichaam. Webshops kunnen hier veel profijt van hebben, aangezien de retours een stuk minder zullen worden als mensen het online al kunnen passen. Zo kan de mode-industrie aansluiten op het online-tijdperk, naar duurzamere oplossingen zoeken en de digitalisering in hun voordeel gebruiken.” Peter Leferink (hoofddocent AMFI): “We leren studenten de noodzaak van duurzaamheid in de mode-industrie en projecten als deze laten niet alleen zien dat verandering kan, maar ook fantastische resultaten brengt.”

Nu is het moment.

Word nu lid